نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مشکلات مادربرد یا پردازنده لپ تاب

نحوه تشخیص مشکلات مادربرد یا پردازنده در لپ تاب سونی

مادربرد و پردازنده دو قطعه سخت افزاری مهم در داخل لپ تاپ سونی هستند. قطعات مختلف سخت افزاری داخل رایانه از طریق مدارهای روی مادربرد با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، در حالی که CPU دستورات برنامه نویسی را ذخیره و اجرا می کند.

جایگزینی مادربرد و CPU هر دو می تواند گران باشد، اما تشخیص خرابی سخت افزار به تنهایی می تواند هزینه های احتمالی تعمیر را برای تجارت شما کاهش دهد. تشخیص یک مادربرد معیوب یا CPU یک علم دقیق نیست، اما اکثر قطعات سخت افزاری هنگام خرابی علائم مشابهی را نشان می دهند.

لپ تاب سونی را خاموش کن

لپ تاب سونی را خاموش کن. کابل برق را از پشت لپ تاب سونی جدا کنید. پیچ را باز کرده و از روی قاب جدا کنید.

سطح برهنه فلزی را لمس کنید

یک سطح فلزی برهنه مانند شاسی لپ تاب سونی را لمس کنید تا خود را زمین کنید.

لپ تاب سونی را روشن کن

کابل برق را دوباره وصل کرده و سپس لپ تاب سونی را روشن کنید. به دنبال دنباله ای از بیپ ها (کدهای بیپ تماس) که مادربرد هنگامی که سیستم مشکلی با یک قطعه سخت افزاری مهم تشخیص می دهد، به بلندگوی داخلی گوش دهید.

به وب سایت سازنده مادربرد بروید

مرورگری را باز کرده و به وب سایت سازنده مادربرد بروید. مدل مادربرد را جستجو کرده و مستندات مربوط به قطعه را بررسی کنید تا در صورت وجود، کدام دستگاه مسئول کد بیپ است. تأیید کنید که دستگاه به درستی روی مادربرد نصب شده است. اگر بازنشانی سخت افزار مشکل را برطرف نکرد، ممکن است نیاز به تعویض قطعه داشته باشید.

دوباره لپ تاب سونی را خاموش کن

در صورتی که لپ تاب سونی نتواند کد بیپ را منتشر کند، لپ تاب سونی را خاموش کنید. کابل برق و تمام قطعات جانبی متصل به پشت رایانه را جدا کنید.

حذف سخت افزار

همه سخت افزارها را به جز مادربرد، CPU، منبع تغذیه، هارد دیسک و کارت گرافیک از رایانه حذف کنید.

هیت سینک و فن پردازنده را شل کنید

براکت های محافظ هیت سینک و فن پردازنده را روی CPU شل کرده و بردارید. هیت سینک را به جلو و عقب بچرخانید تا مهر و موم اتصال قطعه به بالای پردازنده ضعیف شود.

پردازنده را لمس کنید

هیت سینک را از رایانه خارج کنید. یک انگشت روی پردازنده بگذارید. اگر قطعه آنقدر گرم باشد که بیش از چند ثانیه لمس نشود، ممکن است CPU داغ شود. ارتقاء مجموعه هیت سینک باعث بهبود سرمایش و خاموش شدن ناگهانی سیستم می شود.

پردازنده را بردارید

نوار محافظ CPU را به مادربرد رها کنید. پردازنده را از رایانه خارج کرده و سطح قطعه را برای پین های خمیده یا شکسته بررسی کنید، که نشان می دهد سخت افزار باید تعویض شود.

CPU را در جای خود قفل کنید

مثلث لبه پردازنده را با مثلث روی شکاف پردازنده تراز کنید. CPU را در بالای شکاف قرار دهید و سپس نوار را به سمت پایین فشار دهید تا قطعه در جای خود قفل شود.

برق را دوباره وصل کنید

کابل برق را دوباره وصل کرده و دکمه پاور را فشار دهید. چراغ نشانگر قدرت را بررسی کرده و به چرخش فن سیستم گوش دهید. اگر چراغ نشانگر خاموش بماند و فن سیستم روشن نشود، ممکن است واحد منبع تغذیه معیوب باشد. PSU را تعویض کنید ؛ اگر لپ تاب سونی هنوز روشن نشود، ممکن است مادربرد مقصر باشد.

بررسی خرابی روی مادربرد

یک چراغ قوه روی مادربرد بچرخانید و بررسی کنید که چیپ های داخلی شکسته، خازن های آسیب دیده (که شبیه باتری AA هستند)، آثار سوخته (خطوطی که در امتداد سطح تخته حرکت می کنند) یا ترک یا شکستگی در خود برد وجود دارد. اگر مادربرد دچار آسیب فیزیکی شده است، باید تعویض شود.

CLRTC را بردارید

لپ تاب سونی را خاموش کن. یک بلوز با برچسب “CLRTC” یا مشابه آن را پیدا کنید. برای برداشتن شانت از دو پین اول از یک موچین استفاده کنید. شنت را روی پین های دو و سه قرار دهید، 10 ثانیه صبر کنید و سپس بلوز را به تنظیمات اولیه خود بازگردانید.

صفحه کلید را دوباره وصل کنید

صفحه کلید را دوباره به لپ تاب سونی وصل کنید و سپس رایانه را مجدداً راه اندازی کنید. برای رفتن به تنظیمات، دستورالعمل های روی صفحه بوت را دنبال کنید.

بارگذاری پیش فرض های ایمن برای خرابی

دکمه را همانطور که در منوی اصلی نشان داده شده است بارگذاری کنید تا موارد پیش فرض ایمن از خطا بارگذاری شوند یا از پد جهت جهت انتخاب گزینه مناسب استفاده کنید و سپس “Enter” را فشار دهید.

لپ تاب سونی را راه اندازی مجدد کنید

“F10” را فشار دهید یا به “ذخیره و خروج” بروید و سپس “Enter” را برای راه اندازی مجدد لپ تاب سونی فشار دهید. اگر لپ تاب سونی هنوز به درستی بوت نشد، یا مشکلات مشابهی پس از بارگیری سیستم عامل رخ داد، ممکن است مادربرد یا CPU نیاز به تعویض داشته باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *