نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فوکوس دستی در عکاسی دوربین سونی

فوکوس دستی در عکاسی دوربین چگونه انجام میشود؟ اگر می خواهید عکس هایی بگیرید که به طور مداوم شارپ هستند، باید فوکوس دستی را یاد بگیرید. بله، فوکوس دستی (تا حدودی) پیشرفته است، اما اگر بدانید چه زمانی و چگونه از آن استفاده کنید، می تواند یک تکنیک تغییر دهنده بازی باشد. در زیر، همه آنچه را که برای شروع فوکوس دستی باید بدانید را به اشتراک می‌گذاریم. ما دستورالعمل‌های گام به گام در مورد چگونگی دستیابی به نتایج عالی را ارائه می‌دهیم، به علاوه توضیح می‌دهیم که چه زمانی می‌خواهید حتماً از فوکوس دستی استفاده کنید.

فوکوس دستی در عکاسی دوربین
فوکوس دستی در عکاسی دوربین

فوکوس دستی چیست

هر تصویری نیاز به فوکوس دارد، جایی که لنز عناصر خود را جابه‌جا می‌کند تا زمانی که شارپنس در یک نقطه خاص به دست آورید. به طور پیش فرض، اکثر لنزها این کار را به صورت خودکار انجام می دهند که به عنوان فوکوس خودکار شناخته می شود. اما شما به عنوان عکاس می توانید مکانیسم فوکوس خودکار لنز خود را نادیده بگیرید و فوکوس را از طریق حلقه ای روی لوله لنز تنظیم کنید.

این فوکوس دستی است: جایی که کنترل را به دست می‌گیرید، حلقه فوکوس لنز را بچرخانید و نقطه فوکوس را تغییر دهید. با فوکوس دستی، به جای اینکه اجازه دهید دوربین و لنز تصمیم بگیرند در کجا فوکوس انجام می شود، همه این کارها را خودتان انجام می دهید. اما چرا فوکوس دستی مفید است؟ آیا برای شما مناسب است؟

چرا فوکوس دستی مهم است

 فناوری فوکوس خودکار مدرن عالی است، اما شرایط خاصی وجود دارد که در آن مشکل وجود دارد. ممکن است فوکوس را روی قسمت‌های اشتباه یک صحنه قفل کند و ممکن است فوکوس را کاملاً قفل نکند. در اینجا فقط چند سناریو وجود دارد که در آن فناوری فوکوس خودکار اغلب اشتباه می کند:

  • هنگام تمرکز در تاریکی
  • هنگام فوکوس از نزدیک
  • هنگام انتخاب بین دو موضوع غالب
  • هنگام فوکوس از طریق عناصر پیش زمینه

اکنون، کارایی فناوری AF دوربین و لنز شما می تواند متفاوت باشد. برخی از دوربین‌ها الگوریتم‌های فوکوس خودکار را ارائه می‌کنند که چشم‌ها و چهره‌ها را با دقت فوق‌العاده تشخیص می‌دهند، و لنزهای خاص حتی در سناریوهای با بزرگنمایی بالا، رعد و برق سریع هستند.

با این حال، به طور کلی، اکثر دوربین‌ها و لنزها گاهی اوقات اشتباه می‌کنند، به همین دلیل است که فوکوس دستی بسیار مهم است. اگر می‌دانید چگونه فوکوس دستی را انجام دهید، می‌توانید در صورت لزوم از فوکوس خودکار دور شوید و همچنان می‌توانید عکس بگیرید. بنابراین داشتن این یک مهارت ارزشمند است و من تقریباً به هر عکاسی توصیه می‌کنم آن را بیاموزد، مهم نیست که فوکوس دستی چقدر بی‌فایده است.

چه زمانی باید از فوکوس دستی استفاده کرد

فناوری فوکوس خودکار عالی است و من مطمئناً توصیه نمی‌کنم همیشه به فوکوس دستی بروید. در عوض، شما می خواهید از آن در سناریوهای خاصی استفاده کنید، مانند:

عکاسی ماکرو و کلوزآپ

وقتی با بزرگنمایی بالا عکاسی می کنید، لنزها تمایل دارند فوکوس را جستجو کنند – و زمانی که در نهایت روی سوژه قفل می شوند، اغلب در مکان نامناسبی قرار می گیرد. به همین دلیل است که فوکوس دستی بسیار مفید است. می توانید از آن برای به دست آوردن فوکوس سریعتر و تنظیم فوکوس در جایی که می خواهید استفاده کنید.

در واقع، من به عکاسان توصیه می کنم هنگام عکاسی ماکرو با سوژه های ثابت همیشه از فوکوس دستی استفاده کنند. این روند را بسیار ساده تر می کند. (فوکوس دستی روی سوژه‌های ماکرو متحرک، مانند حشرات، بی‌معنا است – این واقعاً به تجهیزات و روش‌های کار ترجیحی شما بستگی دارد، بنابراین با خیال راحت هم فوکوس دستی و هم فوکوس خودکار را امتحان کنید و ببینید کدام بهترین کار می‌کند.)

موقعیت های کم نور

فوکوس خودکار در سناریوهای کم نور مشکل دارد، به خصوص اگر بدون هیچ گونه نوری عکاسی می کنید (مثلاً در بیابان در شب، در یک کوچه تاریک و غیره). لنز شما شکار می‌کند و هرگز روی چیزی قفل نمی‌شود، بنابراین فوکوس دستی ضروری است.

متأسفانه، تاریکی فوکوس دستی را نیز دشوار می کند، بنابراین توصیه می کنم از تکنیک Live View که در بالا بحث شد استفاده کنید. تصویر را از طریق LCD پیش نمایش کنید، بزرگنمایی کنید و مطمئن شوید که قبل از ادامه فوکوس کرده اید.

توجه داشته باشید که دوربین های مختلف از نظر توانایی فوکوس در نور کم متفاوت هستند. ابتدا فوکوس خودکار را امتحان کنید، اما اگر کار نکرد، تا آخر شب به فوکوس دستی بروید.

سناریوهای عمق میدان کم

کار با دیافراگم فوق عریض می تواند هنری باشد، اما این تکنیک خلاقانه با یک چالش همراه است: به دلیل پنجره بسیار باریک وضوح، فوکوس باید دقیق باشد. به عبارت دیگر، اگر خیلی با دقت فوکوس نکنید، خیلی آسان است که علامت را از دست بدهید و تصادفاً کمی جلو یا پشت سوژه خود فوکوس کنید.

اکنون، مواقعی وجود دارد که فوکوس خودکار هنگام کار با دیافراگم باز می تواند کار بسیار خوبی انجام دهد. اگر در حال عکاسی پرتره هستید و دوربین شما گزینه Eye AF را ارائه می‌دهد، ممکن است نیازی به تغییر حالت MF نداشته باشید و می‌توانید با استفاده از حالت AF دوربین، عکس‌های واضحی بگیرید.

اما همه دوربین‌ها فوکوس خودکار چشمی را ارائه نمی‌دهند، و مواقع زیادی وجود دارد که فوکوس خودکار چشمی برای سوژه شما کار نمی‌کند – به همین دلیل است که هنگام استفاده از عمق میدان کم، شدیداً از شما می‌خواهم که فوکوس دستی را در نظر بگیرید.

به این ترتیب، می‌توانید با دقت نقطه تمرکز خود را در جایی که می‌خواهید تنظیم کنید، و می‌توانید مطمئن شوید که عکس را کاملاً ثابت کرده‌اید.

پیشنهاد مطالعه: علامت رایج اتصال بد زمین

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *