نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

بررسی علت تار شدن تصویر دوربین عکاسی

بررسی علت تار شدن تصویر دوربین. اگر تا به حال با تلفن یا دوربین سونی خود عکسی گرفته اید و تار شده است، از ناامیدی ناشی از ناتوانی در ثبت لحظه آنطور که می خواهید می دانید. شاید از خود بپرسید چرا عکس های من تار هستند؟ چه چیزی باعث می‌شود که عکس‌ها در وهله اول تار شوند، و آیا کاری می‌توانید برای آن انجام دهید؟ در این مقاله، ما برخی از دلایل تار بودن عکس‌ها را بررسی می‌کنیم و نکاتی را برای جلوگیری از وقوع آن ارائه می‌کنیم.

بررسی علت تار شدن تصویر دوربین

جلوگیری از لرزش دوربین سونی

رایج ترین دلیل تار شدن عکس، استفاده نادرست از سرعت شاتر است. هرچه سرعت شاتر شما بیشتر باشد، احتمال لرزش دوربین سونی کمتر است. این امر به ویژه در هنگام عکاسی با دست صادق است.

هیچ راهی وجود ندارد که کسی بتواند دوربین سونیی را به اندازه کافی ثابت در سرعت های شاتر پایین نگه دارد. برای اکثر افراد، این حد حدود 1/60 ثانیه خواهد بود.

چقدر آهسته می توانید با سرعت شاتر دستی خود پیش بروید، به ذهن شما خواهد رسید. بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید این است که آن را آزمایش کنید. چندین عکس از یک صحنه بگیرید و هر بار سرعت شاتر خود را کاهش دهید. قبل از دیدن لرزش دوربین سونی، نتایج را بررسی کنید تا ایده ای از کمترین سرعت شاتر داشته باشید.

یک قانون کلی این است که سرعت شاتر خود را حداقل روی فاصله کانونی لنز خود تنظیم کنید. اگر از لنز 200 میلی متری استفاده می کنید، سرعت شاتر شما باید حداقل 1/200 ثانیه باشد. برای فاصله کانونی 20 میلی متر، حداقل 1/20 ثانیه استفاده کنید. اگر لنز شما دارای تثبیت کننده تصویر است، می توانید سرعت شاتر خود را بیشتر کاهش دهید.

به خاطر داشته باشید که انتخاب سوژه شما بر حداقل سرعت شاتر نیز تأثیر می گذارد. اگر از یک سوژه متحرک عکاسی می کنید، ممکن است به سرعت شاتر بالاتری نیاز داشته باشید.

استفاده از دیافراگم بازتر برای عمق میدان بیشتر

عمق میدان نیز یک عنصر مهم برای گرفتن عکس های شارپ است. این ترکیبی قابل پیش بینی از دیافراگم و فاصله کانونی شما است.

هرچه دیافراگم شما بازتر باشد (یعنی عدد f کوچکتر)، عمق میدان شما کمتر خواهد بود. این بدان معناست که اگر از دیافراگم باز استفاده می کنید، تنها قسمت کوچکی از تصویر شما واضح خواهد بود.

اگر پرتره می‌گیرید، می‌توانید چهره فرد را در حالی که پس‌زمینه تار است، تیز نگه دارید. اما اگر از یک منظره با دیافراگم باز عکس بگیرید، متوجه خواهید شد که بخش بزرگی از عکس تار است. با دیافراگم در حدود f/8 شروع کنید و اگر عمق میدان بیشتری می خواهید از دیافراگم کوچکتر استفاده کنید.

حواستان به استفاده از دیافراگم های کوچک بدون آزمایش لنز باشد. همانطور که ممکن است متوجه شوید، دیافراگم بسیار باریک (بیش از f/16) تأثیر مضری بر وضوح عکس‌های شما دارد. به آن اثر پراش می گویند. همچنین باید توجه داشته باشید که استفاده از دیافراگم کوچکتر به معنای استفاده از سرعت شاتر کمتر است.

بالا نبردن ISO در بررسی علت تار شدن تصویر دوربین

سومین جزء مثلث نوردهی تعیین کننده وضوح، ISO است. ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد که ISO خود را افزایش دهید تا بتوانید سرعت شاتر سریع تری انتخاب کنید. اما نباید فراموش کنید که این به معنای نویز بیشتر در تصویر شما نیز خواهد بود.

به دلیل نویز زیاد، سوژه شما با بررسی دقیق نرم به نظر می رسد. به عنوان مثال، حتی یک پرتره ثابت از فردی که با ISO 6400 گرفته شده است، باعث می شود تا چهره او تار شود.

دوربین سونی های DSLR جدید میزان نویز تولید شده در ایزوهای بالا را بهبود بخشیده اند. اما اگر می خواهید واضح ترین عکس های ممکن را داشته باشید، ISO خود را تا جایی که می توانید پایین نگه دارید.

یک راه خوب برای تست ISO دوربین سونی شما این است که یک سری عکس از یک صحنه با ISO های مختلف بگیرید. می‌توانید نتایج را روی رایانه‌تان با بزرگ‌نمایی بررسی کنید تا تعیین کنید چقدر می‌توانید ISO خود را تنظیم کنید.

نگهداری ثابت دوربین سونی

اگر به صورت دستی عکاسی می کنید، باید مطمئن شوید که از وضعیت درست استفاده می کنید. هدف این است که دوربین سونی را تا حد امکان ثابت نگه دارید.

با اطمینان از اینکه از دوربین سونی خود پشتیبانی می کنید شروع کنید. با دست غیر غالب خود لنز را از پایین بگیرید. آرنج های خود را در پهلوی خود فرو کنید و از کشیده شدن آنها خودداری کنید.

شما باید سعی کنید نفس خود را حبس کنید یا بازدم را بسیار آهسته انجام دهید تا لرزش تا حد ممکن کاهش یابد. حتی بهتر است که هوا را تا نیمه قبل از قرار گرفتن در معرض هوا بیرون دهید.

اگر یک سطح جامد در نزدیکی خود دارید، می توانید سعی کنید از آن برای ثابت نگه داشتن خود استفاده کنید. نگه داشتن آرنج های خود بر روی تاقچه یا تکیه دادن به دیوار به شما کمک می کند لرزش دوربین سونی را به حداقل برسانید.

استفاده از سه پایه برای ثبات بیشتر

اگر می خواهید واضح ترین تصاویر را ثبت کنید، سه پایه ضروری است. استفاده از سه پایه به شما این امکان را می دهد که با دیافراگم کوچک و ISO پایین عکس بگیرید زیرا سرعت شاتر مشکلی نخواهد داشت. همچنین کمک خواهد کرد که تمرکز خود را به درستی انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که سه پایه خود را روی سطحی محکم کنید که حرکت نمی کند. در گرفتن عکس های نوردهی طولانی در مکان هایی مانند پل ها مراقب باشید. هنگامی که دوربین سونی شما شروع به لرزیدن به دلیل ترافیک عبوری می کند، ممکن است تعجب ناخوشایند باشد.

همچنین مطمئن شوید که از سه پایه فیبر کربنی با کیفیت خوب استفاده می کنید. باید آنقدر محکم باشد که بتواند وزن دوربین سونی شما را تحمل کند. سه پایه های ارزان قیمت از لرزش هایی رنج می برند که می تواند باعث تار شدن عکس ها شود.

به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از سه پایه، لرزشگیر تصویر خود را خاموش کنید. روشن نگه داشتن آن باعث می شود که دوربین سونی به دنبال حرکت باشد در حالی که هیچ حرکتی وجود ندارد. این خود حرکت ایجاد می کند، که ممکن است به این معنی باشد که شما با یک تصویر تار مواجه می شوید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین وضوح عکس برای چاپ

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *