نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

بازیابی اطلاعات هارد RAID

بازیابی اطلاعات هارد RAID

بازیابی اطلاعات هارد RAID کمبود فضای ذخیره‌سازی و کند بودن سرعت در دسترسی به اطلاعات هارد از مشکلات همیشگی کاربران است که دغدغه‌های زیادی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. البته برخی از شرکت‌های بزرگ که به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارند در سیستم‌های خود از هارد RAID استفاده می‌کنند. درواقع هارد رید ترکیبی منطقی از حافظه ذخیره‌سازی چندین هارد دیسک است که هم موجب افزایش سرعت ذخیره‌سازی و دسترسی به اطلاعات می‌شود و هم اینکه مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی را برای همیشه از بین می‌برد.

منتهی امکان دارد به دلایل مختلفی به هارد RAID و اطلاعات آن آسیب وارد شود. در این صورت بهترین راه سپردن بازیابی اطلاعات هارد RAID به نمایندگی تعمیر هارد سونی است. تکنسین‌های این مرکز با دانش بالایی که در زمینه ساختار هارد رید دارند، می‌توانند با سرعت و کیفیت بالایی اطلاعات آن را بازیابی کنند.

در ادامه شما را با خدمات این مرکز در زمینه ریکاوری اطلاعات هارد RAID بیشتر آشنا خواهیم کرد.

هارد RAID چیست؟

قبل از اینکه به خدمات بازیابی اطلاعات هارد RAID و اقدامات لازم درصورت بروز آسیب‌دیدگی در آن بپردازیم، لازم است شما را بیشتر با هارد رید و همچنین ساختار آن آشنا کنیم. هاردRAID از عبارت Redundant Array of Independent Disks گرفته شده است که به زبان ساده با ادغام کردن چند هارد دیسک به صورت منطقی که موجب می‌شود در سیستم عامل به صورت یک پارچه  و یک هارد دیسک نمایش داده شوند، هارد رید به وجود می‌آید.

درواقع هارد رید متشکل از چند هارد دیسک است که به صورت منطقی با یکدیگر ادغام شده‌اند. هارد RAID موجب افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات، افزایش سرعت در خواندن و نوشتن اطلاعات و افزایش امنیت اطلاعات در سطوحی بالاتر از یک هارد درایو یا گروهی از هارد دیسک‌های مستقل از هم می‌شود.

با ساختار انواع RAID آشنا شوید

RAID 0

در این حالت داده‌ها بصورت نوار راه راه بین همه هارد درایوها تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی مثبت RAID 0 این است که بهره‌وری بسیار بالایی دارد اما در مقابل مهم‌ترین ضعف آن این است که از دست دادن هر هارد دیسک در این پیکربندی موجب از دست دادن اطلاعات می‌شود.

RAID 1

RAID 1  برخلاف RAID 0 امنیت ۱۰۰ درصدی را برای شما تامین می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر یک هارد درایو را از دست بدهید به اطلاعات شما آسیبی وارد نخواهد شد. علاوه‌بر این رید ۱ در مقایسه با یک هارد دیسک از سرعت بالایی برای خواندن برخوردار است اما در مقابل سرعت نوشتن کمتری دارد. درضمن به این دلیل که در این نوع پیکربندی اطلاعات تکراری زیادی داریم، هزینه نگهداری هر مگابایت اطلاعات بسیار بالا خواهد بود.

RAID 3

RAID 3 مانند RAID 5 است با این تفاوت که رید 5 تنها یک لایه Parity دارد اما رید 3 تمام Parityها را در خودش جای داده است. با این وجود در رید 3 برخلاف رید 5 یک Parity به صورت چرخشی در اختیار هارد درایورها قرار نمی‌گیرد.

RAID 4

RAID 4 نیز مانند RAID 3 است با این تفاوت که در رید 4 برخلاف رید 3 بلاک‌های داده‌ها بزرگ‌تر هستند.

RAID 5

در RAID 5 نیز داده‌ها در بلاک‌هایی با سایزهای یکسان شکسته و در بین تمامی هارد درایوها تقسیم می‌شوند؛ با این تفاوت که یکی از لایه‌ها که Parity  نام دارد با عملیات ریاضی دو داده را با هم XOR  کرده و داده نهایی را با عنوان Parity  در بین هارد درایوها به صورت چرخشی قرار می‌دهد. اما این کار چه مزیتی دارد؟ مزیت عملکرد RAID 5 این است که اگر یک هارد درایو از بین برود  با عملیات XOR ( Boolean )   مابین لایه پریتی و دیگر لایه‌های هم سطح هارد دیسک‌ها امکان بازسازی هارد درایو از دست رفته وجود دارد.

RAID 6

RAID 6  در اصل نوع بهینه شده رید ۵ است. همانطور که اشاره کردیم در رید ۵ یک پریتی وجود دارد که موجب می‌شود درصورت نابودی یک هارد درایو، اطلاعات آن از بین نروند. درصورتی که در RAID 6 دو Parity وجود دارد؛ به گونه‌ای که حتی درصورت شکستن دو هارد دیسک نیز اطلاعات کاملا سالم خواهند ماند و هیچ مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید.

RAID 0 + 1

در  Raid 0+1 سگمنت‌ها و یا لایه‌های دیتا براساس رید صفر بنا شده‌اند و از آنها یک Mirror  هم گرفته شده است. به همین دلیل نباید RAID 0 + 1 را با RAID 10 اشتباه گرفت.

RAID 10

 Raid 10 از نظر عملکرد شبیه به RAID 0+1  است اما نسبت به رید 0 + 1 خطاهای بیشتری را تحمل می‌کند و بازسازی بهتری  را ارائه می‌دهد؛ چراکه سگمنت‌های اطلاعاتی که Mirror شده‌اند را بصورت  striped درمی‌آورد. از دیگر ویژگی‌های این نوع هارد رید می‌توان به کارآیی، سرعت و امنیت بالا اشاره کرد.

RAID 50

RAID 50 ترکیبی از RAID 5 و Strip است در حالی که قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد خیلی بیشتر از RAID 5 است.

RAID 60

RAID 60 نیز ترکیبی از RAID 6 و Strip است و علاوه‌بر این کارایی بسیار بالایی دارد و نسبت به سایر ریدها دارای قیمت بسیار بالاتری می‌باشد.

اقدامات لازم هنگام آسیب‌دیدگی هارد RAID

هنگامی که هارد RAID دچار آسیب‌دیدگی می‌شود، باید یکسری اقدامات انجام داد تا امکان بازیابی اطلاعات هارد RAID از دست نرود. این اقدامات به شرح زیر هستند:

اول از همه نباید سعی کنید آرایه‌های RAID را ترمیم و یا بازچینی کنید. اگر سایز بلوک‌ها یا ترتیب دیسک‌ها را اشتباه تنظیم کنید، احتمال اینکه اطلاعات خود را از دست بدهید وجود دارد.

بهتر است هارد RAID خود را خاموش کنید تا برق درون آن جریان نداشته باشد. توجه داشته باشید بعد از آسیب‌دیدگی هارد رید، هرچه سریعتر آن را خاموش کنید، شانس بازیابی اطلاعات هارد RAID نیز بیشتر خواهد و از طرفی زمان و هزینه کمتری صرف بازیابی اطلاعات آن خواهد شد.

بهتر است از سرویس پذیرش و تحویل هارد در محل نمایندگی تعمیر هارد سونی استفاده کنید؛ چراکه تکنسین‌های این مرکز هارد رید معیوب شده را در یک کیسه آنتی استاتیک قرار می‌دهند و آن را توسط نایلون حبابدار می‌پوشانند تا حین انتقال به واحد تعمیرات هارد سونی هیچ ضربه‌ای به آن وارد نشود.

خرابی‌های رایج هارد RAID

  • بازسازی نشدن آرایه‌های RAID
  • خرابی و یا آفلاین شدن چندین دیسک
  • خراب شدن کنترلر
  • آسیب‌دیدگی پارتیشن‌ها
  • سوختن هارد دیسک در آرایه
  • از بین رفتن تنظیمات هارد رید
  • آسیب دیدن دیسک‌های موازی
  • خراب شدن کانفیگ هارد دیسک
  • عدم شناسایی درایو در بایوس
  • کانفلیکت سخت افزاری
  • آسیب‌دیدگی سطح دیسک
  • نمایش صفحه آبی مرگ ویندوز و عدم امکان استفاده از فایل‌ها
  • بالا نیامدن یا به اصطلاح بوت نشدن سیستم
  • از بین رفتن پارتیشن های هارد دیسک
  • بالا نیامدن سرور

خدمات بازیابی اطلاعات هارد RAID

  • بازیابی اطلاعات ساختار یا آرایه‌های RAID که بیشتر در درایو NAS هارد دیسک‌های LaCie و Western Digital بکار گرفته می‌شوند.
  • بازیابی اطلاعات RAID 0 که عموما هارد دیسک‌های پرسرعت LaCie و Western Digital از این آرایه‌بندی استفاده می‌کنند.
  • بازیابی اطلاعات هارد دیسک RAID 1 که بیشتر در هارد دیسک‌های اکسترنال وسترن دیجیتال و مکستور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  • بازیابی اطلاعات RAID 5 که بیشتر توسط سرورهای Dell ، HP ، Compaq ،IBM و همچنین کنترلرهای RAID  موجود بر روی مادربردها برای محافظت از اطلاعات استفاده می‌کنند.
  • بازیابی اطلاعات هارد RAID ، از روی پیکره‌بندی‌های دیگر RAID شامل RAID 6 در ویندوز ، مکینتاش و لینوکس.
‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *