نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی اس ام دی – led smd

آموزش تعمیر لامپ های فوق کم مصرف ال ای دی اس ام دی – led smd

با وجود این که کم کم لامپ های کم مصرف جای خود را به لامپ های LED می دهند ، و سازندگان لامپ های LED در حال کم کردن زمان گارانتی LED های سوخته هستند. و جهت پایین آوردن قیمت و ماندن در بازار رقابت از حداقل قطعات جهت ساخت لامپ استفاده می کنند. به همین دلیل لامپ های سوخته LED رو به  افزایش  است. شما  می توانید با یادگیری اصول تعمیر لامپ های LED کلیه لامپ های LED را تعمیر نماید. از طرفی شما می توانید با تعمیر لامپ های LED یک کسب و کار برای خود راه بیندازید. در ادامه با آموزش تعمیر لامپ های فوق کم مصرف ال ای دی اس ام دی – led smd بیشتر آشنا می شویم.

 برای تعمیر لامپ های ال ای دی و یا هر وسیله ء دیگری باید با نکات مهم و کلیدی در ساخت آن وسیله آشنا باشید.

نکات مهم و کلیدی در ساخت لامپ های ال ای دی جهت بالا بردن طول عمر لامپ

  • نوع ال ای دی به کار رفته در لامپ.
  • نوع درایور و قطعات الکترونیکی استفاده شده در ساخت آن.
  • تعداد ال ای دی های بکار رفته در هر لامپ.
  • حجم و نوع هیتسینگ (خنک کننده) به کار رفته.
  • ولتاژ خروجی درایور.
  • جنس و کیفیت و مقدار استفاده شده خمیر سیلیکون.
  • طراحی برد درایور و برد ال ای دی ( طراحی صحیح پدها ، ترک ها و … بر روی برد).
  • طراحی حباب و بدنه لامپ (جنس مواد و تهویه هوای گرم).

 مهمترین بخش تشکیل دهنده هر لامپ ال ای دی  دیودهای نورانی یا همان پیکسل های ال ای دی می باشد ، و به دو شکل SMD و DIP  می باشد.

ال ای دی SMD

 قطعاتی هستن که بر روی برد منتاژ می شوند و خود به ده ها شکل در بازار موجود می باشد ، از جمله ال ای دی پاور ۱ و ۲ وات ، ۵۰*۵۰ ، ۵۶*۳۰ ،۵۷*۳۰ ، ۵۰*۵۰ ، ۲۸*۳۵ و …

ال ای دی DIP

 این نوع ال ای دی ها که کاربرد کمتری در ساخت لامپ های روشنایی دارند و پایه هایی بلند جهت لحیم کاری در سمت دیگر برد دارا می باشند.

و بیشترین کاربرد آنها در مدارات الکترونیکی می باشد.

علت سوختن لامپ های ال ای دی

  • خشک شدن خمیر سیلیکون.
  • نوع ال ای دی به کار رفته.
  • نوع درایور (ولتاژ و جریان خروجی درایور ، محافظت در برابر نویز و …).
  • هیتسینگ (خنک کننده).
  • نوسانات برق.

خشک شدن خمیر سیلیکون

 همانطور که در بالا گفته شد یکی از موارد کلیدی در طراحی  لامپ های ال ای دی  استفاده  از جنس و کیفیت و مقدار استفاده شده خمیر سیلیکون می باشد. خمیر سیلیکون ماده ای می باشد از جنس عایق الکتریکی و هادی خوب گرمایی که بین برد الکترونیکی  ال ای دی و صفحه هیتسینگ (خنک کننده ، آلومینیوم) به کار می رود تا گرمای تولید شده توسط ال ای دی ها را به سرعت به هیتسینگ منتقل نماید.

 معمولاً خمیرهای بی کیفیت بعد از مدتی کوتاه خشک شده و دیگر هدایت گرما را به خوبی انجام نمی دهند و گرمای برد ال ای دی بالا رفته و باعث سوختن ال ای دی ها می شود.

 ال ای دی های نشان داده شده در بالا هر کدام نقطه شکست ولتاژی متفاوتی دارند و در لامپ های با خروجی ولتاژ درایور بالاتر ، متفاوت می باشند و حساسیت آنها در برابر پیک های مخرب شبکه نیز متفاوت می باشند.

نوع درایور در لامپ های ال ای دی

 درایور خوب درایوری می باشد که ولتاژ و جریان خروجی ثابت ، محافظت در برابر پیک های مخرب و کم کردن خودکار جریان خروجی به سمت ال ای دی ها با بالا رفتن گرما را دارا باشد.

 خنک کردن لامپ ال ای دی یکی دیگر از نکته های کلیدی در بالا رفتن عمر لامپ ال ای دی می باشد.

نوسانات برق در لامپ های ال ای دی

 بیشترین سهم خرابی لامپ های ال ای دی  به این قسمت مربوط می باشد که با رعایت کردن نکات قبلی تا حد خیلی زیادی می توان از سوختن لامپ جلوگیری شود.

 سوختن لامپ ال ای دی به دو بخش زیر مربوط می باشد.

 خرابی در قسمت چیپ ال ای دی  اس ام دی :

 در اکثر چیپ ها ال ای دی های سوخته با بازدید چشمی  قابل تشخیص می باشند.  (رنگ داخلی چیپ سیاه می شود). در صورت نا مشخص بودن می توان با یک تغذیه ۱۲ ولت دی سی (آداپتور) که یک مقاومت ۱ کیلو اهم در مدار آن سری شده ، ال ای دی ها را تک تک تست نماید.

 ال ای دی های سوخته را از مدار خارج کرده و با ال ای دی سالم جایگزین نمایید. در زمان تست کردن ال ای دی ها پولاریته  رعایت شود. ( پایه آند و کاتد  ).

 البته سمت آند و کاتد (مثبت و منفی) بر روی ال ای دی ها با یک مثلث کوچک در سمت کاتد مشخص می شود ، که باید در زمان تست سیم منفی تغذیه به آن وصل شود.

نکته :

تعداد ال ای دی های سوخته ، به طراحی مدار بستگی دارد و بنابر تجربه هر چه وات لامپ بیشتر باشد تعداد ال ای دی های سوخته نیز بیشتر می باشد.

خرابی درایور لامپ ال ای دی اس ام دی :

بیشترین خرابی این بخش به قلع سرد و نشتی خازن های الکترولیت مربوط می باشد.

‫4/5 ‫(2 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *