نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با ورتیکال تلویزیون

مشکل ورتیکال تلویزیون

یکی از اشکالات پیش آمده در تلویزیون مشکلات تصویر به صورت ورتیکال یا همان عمودی است. اشکالات پیش آمده در تصویر تلویزیون زمانی ورتیکال شمرده می‌شوند که شامل یکی از این موارد باشند: کم بودن ارتفاع تصویر، جمع‌شدگی تصویر از بالا یا پائین، پرش تصویر به طرف بالا یا پایین، رویت نور به صورت هاله ای در وسط تصویر و در نهایت رویت یک خط افقی روی تصویر. بررسی نشانه های موجود در تصویر کمک شایانی در تشخیص این مسئله می‌کند که آیا اشکال پیش آمده در تصویر ورتیکال است یا خیر.

در صورت ورتیکال بودن اشکال پیش آمده در تصویر موارد تعمیراتی چون تعمیر بالا رفتن برق قسمت ورتیکال، تعمیر قطع‌شدن تصویر و افتادن دو خط ورتیکال روی صفحه تلویزیون و در نهایت تعمیر مشکل داغ کردن بیش از حد آی سی ورتیکال بر روی دستگاه پیاده می‌گردد. (نکته: توصیه می‌شود سرویس‌های تخصصی مرتبط با رفع مشکل ورتیکال تلویزیون را صرفاً از نمایندگی های مجاز تعمیر تلویزیون نظیر مرکز تخصصی تعمیرات تی وی مانیتور دریافت نمایید).

تعمیر مشکل ورتیکال تلویزیون

  1. ابتدا تغذیه یا همان IC ورتیکال را کنترل نمایید.
  1. دیود و خازن صافی تغذیه ورتیکال را کنترل نمائید.
  1. در صورتیکه مقاومت و یا دیود خراب بودند قبل از اینکه تلویزیون را جهت تست به برق بزنید مسیر تغذیه IC ورتیکال را با اهمتر اهم چک کنید.
  1. قبل از تعویض IC مقاومت های فیوزی دیگری ممکن است در مدار باشد آنها را هم چک نمایید.
  1. در این مرحله از تعمیر مشکل ورتیکال تلویزیون به خازنهای کوپلاژ که معمولاً بالای 470 میکرو می باشند نیز توجه نمائید.
  1. در تلویزیون‌های جدید در داخل IC ورتیکال مداری وجود دارد به نام فلای بک ژنراتور. نقش این مدار افزایش ولتاژ تغذیه در زمان بلنک عمودی به منظور مثبت نمودن کاتد و یا منفی نمودن گرید برای بهتر حذف نمودن بلنک عمودی کاربرد است. این مدار اکثراً دارای یک دیود و یک خازن 100 میکرو فارادی می باشد قبل از تعویض IC ورتیکال همیشه آنها را چک نمائید.
  1. احتمال قطع‌شدگی سیم پیچ ورتیکال بسیار کم است اما بد نیست که این مورد را نیز بررسی کنید.
  1. در صورت انجام موارد فوق، IC ورتیکال را تعویض نمایید.
  1. در صورت دسترسی به اسیلسکوپ، جهت تعمیر مشکل ورتیکال تلویزیون، پالس خروجی IC پردازشگر تصویر و یا به اصطلاح جنگل را کنترل نمائید.

علائم وجود مشکل ورتیکال در تلویزیون

برخی از نشانه‌هایی که می‌تواند تعمیرکار را به سوی تعمیر مشکل ورتیکال تلویزیون سوق دهند عبارتند از: وجود خط نور افقی، کم‌بودن ارتفاع تصویر، جمع‌شدگی تصویر از بالا و پایین، پرش تصویر به سمت بالا و پایین، مشاهده خطوطی در بالای تصویر، وجود هاله‌ای از نور در وسط تصویر و مشاهده خط افقی در تصویر تلویزیون. تعمیر بالا رفتن برق قسمت ورتیکال، تعمیر قطع‌شدن تصویر و افتادن دو خط ورتیکال روی صفحه تلویزیون، تعمیر مشکل داغ کردن بیش از حد آی سی ورتیکال و سایر خدمات مرتبط با تعمیر مشکل ورتیکال تلویزیون با حضور در این مرکز قابل دریافت است.‌

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *