نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

راهنمای کامل پیدا کردن عمق میدان

پیدا کردن عمق میدان. شاید اصطلاح عمق میدان (DoF) را شنیده باشید، اما در واقع چیست و چرا برای عکاسان اهمیت دارد؟ صرف نظر از سطح مهارت یا نوع دوربین سونیی که دارید، درک عمق میدان برای گسترش افق عکاسی شما ضروری است. این برای هر جنبه ای از عکاسی، از کلوزآپ ماکرو گرفته تا پانورامای گسترده، کاربرد دارد، و این پتانسیل را دارد که شما را خلاقانه آزاد کند تا بتوانید تصاویر هنری خیره کننده ای ثبت کنید. در این مقاله، ما تمام اصول DoF را به اشتراک می‌گذاریم.

پیدا کردن عمق میدان
پیدا کردن عمق میدان

عمق میدان در عکاسی چیست

عمق میدان ناحیه ای است که در عکس به طور قابل قبولی واضح و در فوکوس به نظر می رسد. در هر تصویر، یک نقطه فوکوس وجود دارد – نقطه ای که در واقع لنز خود را فوکوس می کنید. اما یک ناحیه هم در جلو و هم در پشت نقطه فوکوس شما وجود دارد که تیز به نظر می رسد و آن ناحیه با عمق میدان مطابقت دارد.

اندازه این ناحیه وضوح از عکسی به عکس دیگر بسته به عوامل مختلفی مانند تنظیم دیافراگم لنز و فاصله تا سوژه متفاوت است. بنابراین با تنظیم تنظیمات دوربین سونی و ترکیب بندی خود، می توانید میزان واضح شدن تصویر و میزان تار شدن تصویر خود را تعیین کنید.

عمق میدان در مقابل عمق کم: تفاوت چیست

گفته می شود تصاویری که دارای ناحیه بسیار بزرگی از وضوح قابل قبول هستند دارای عمق میدان عمیق هستند. عکس‌های Deep DoF از جلو به عقب واضح هستند. این یک نگاه محبوب در عکاسی منظره است، جایی که اغلب می خواهید جزئیات کوچک صحنه را نشان دهید.

عمق میدان در عکاسی

از سوی دیگر، برخی از تصاویر دارای مناطق بسیار کوچک فوکوس هستند که به عنوان عمق میدان کم شناخته می شود. یک عکس DoF کم عمق عموماً بلافاصله قابل تشخیص است زیرا در حالی که پس‌زمینه به صورت یک تاری صاف و کرمی ارائه می‌شود، سوژه کاملاً واضح به نظر می‌رسد:

این اثر به ویژه در پرتره محبوب است. عکاسان از آن برای جلب توجه به سوژه خود و در عین حال جلوگیری از حواس پرتی پس زمینه استفاده می کنند. اما عکاسی ماکرو DoF، عکاسی خیابانی، عکاسی خبری و غیره را نیز خواهید دید.

چرا DoF مهم است

منطقه وضوح یک جزء هنری کلیدی هر عکس است. اینکه آیا تصویر شما دارای یک DoF کم عمق یا یک DoF عمیق است می تواند تفاوت زیادی در نحوه درک عکس ایجاد کند و اغلب می تواند ترکیب بندی را ایجاد یا خراب کند.

به عنوان مثال، اگر از یک سوژه پرتره با پس‌زمینه‌ای حواس‌پرتی عکاسی می‌کنید، عدم ایجاد عمق میدان کم اغلب منجر به یک عکس بسیار فوری و متوسط ​​می‌شود. سوژه برجسته نخواهد شد و تاثیر تصویر از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر، اگر از منظره‌ای با پیش‌زمینه زیبا، میانه‌زمین خیره‌کننده و پس‌زمینه‌ای خیره‌کننده عکاسی می‌کنید، عدم استفاده از عمق میدان عمیق باعث می‌شود بیننده نتواند کل صحنه را درک کند. بنابراین در پایان روز، عمق میدان مهم است. یاد بگیرید که آن را کنترل کنید، و عکس های شما بلافاصله بهبود خواهند یافت.

پیشنهاد مطالعه: نصب نرم افزار جدید در گوشی سونی 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *