نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نصب و تعویض هارد لپ تاپ با ssd

 تعویض هارد لپ تاپ با ssd چگونه صورت می‌گیرد؟ در این مطلب به بیان نحوه انتخاب SSD مناسب، تعویض هارد دیسک و نصب SSD جدید در لپ تاپ پرداخته ایم. SSD (درایو حالت جامد) نوعی هارد دیسک است که از فلش مموری بجای دیسک چرخشی استفاده می کند. بدلیل اینکه هیچ قطعه متحرکی ندارد، می تواند اطلاعات را سریعتر از هارد دیسکهای سنتی بخواند و بنویسد. قبل از شروع کار، به کتابچه راهنمای لپ تاپ، هارد دیسک SSD، پیچ گوشتی کوچک، محفظه خارجی یا آداپتور، سیم USB ، نرم افزار کلونینگ دیسک نیاز می باشد. برخی از موارد انتخابی ممکن است شامل نوارهای مچی ESD و هارد دیسک خارجی باشند.

شروع کار تعویض هارد لپ تاپ با ssd

چک کردن راهنمای کاربر لپ تاپ: راهنمای کاربر لپ تاپ (یا وب سایت سازنده) را برای پیدا کردن نوع SSD و همچنین نصب پنل چک کنید. همچنین می توانید گارانتی را نیز چک کرده تا مطمئن شوید سیستم تحت گارانتی باشد.

  1. خرید SSD مناسب: SSD می تواند در اندازه ها و ضخامتهای مختلف باشد. درایو باید دارای رابط درست مطابق با لپ تاپ باشد (SATA یا IDE). درایو SATA با ضخامت ۷ میلیمتر و ۲٫۵ اینچی در لپ تاپهای جدید کاربرد زیادی دارد. با این حال، لپ تاپهای نازک ممکن است از درایو ۱٫۸ اینچی استفاده کنند (اگر اصلا نتوانند ارتقا یابند). برخی از لپ تاپها از درایو ۹٫۵ میلیمتری استفاده می کنند. از راهنمای کاربر لپ تاپ یا وب سایت سازنده کمک گرفته تا از خرید SSD درست مطابق با لپ تاپ مطمئن شوید.
  2. خرید آداپتور یا محفظه خارجی: با این قطعه می توانید SSD را از طریق USB در طول فرایند کلونینگ به کامپیوتر متصل کرد. پس از نصب درایو، از محفظه داخلی می تواند برای تغییر دادن هارد دیسک قدیمی به هارد دیسک خارجی استفاده نمود.
  3. خرید نوارهای مچی EDS (انتخابی): نوارهای مچی ESD مانع از تخلیه ایستا می شوند که می تواند منجر به صدمه دائمی به هارد دیسک و سیار قطعات کامپیوتر شوند. اگر از نوارهای مچی ESD استفاده نکرده، مطمئن شوید که یک چیز فلزی قبل از کار کردن با هارد دیسکها به داخل لپ تاپ وصل شده باشد.
  4. خرید هارد دیسک خارجی (انتخابی): اگر فولدرهای زیادی دارید، خرید هارد دیسک خارجی برای بک آپ از تمام فایلها مفید می باشد.
 تعویض هارد لپ تاپ با ssd
تعویض هارد لپ تاپ با ssd

آماده کردن هارد دیسک فعلی

  1. از فایلها بک آپ بگیرید. فضایی که نصب می کنید احتمالا کوچکتر از هارد دیسکیست که در حال حاضر نصب شده است. اگر SDD فضای کافی برای انتقال فایلها ندارد، بک آپ گرفته و تا حد ممکن فایلهای اضافی را حذف کرده تا بتوانید تمام محتویبات درایو فعلی را به درایو SSD منتقل کنید. فایلها با استفاده از درایو خارجی، دیسک نوری، درایو USB یا ذخیره مبتنی بر ابری مانن Dropbox یا گوگل درایو بک آپ می شوند.
  2. بر روی دکمه Win + X کلیک کنید. لیستی از گزینه های ویندوز را مشاهده می کنید.
  3. روی Disk Management کلیک کنید. لیستی نشان داده می شود.
  4. روی هارد دیسک فعلی را راست کلیک کنید. هارد دیسکی که ویندوز دارد و تمام فایلها روی آن نصب هستند معمولا درایو C می باشد.
  5. Shrink Volume را انتخاب نمایید.. چند لحظه طول می کشد تا درایو خوانده شده و ببنید چقدر از حجم فضا می تواند کم شود.
  6. عبارت megabytes (MB) را تایپ کنید. مطمئن شده تا اندازه کل پس از کوتاه شدن کوچکتر از ۲۵۰٫۰۰۰ MB باشد (۵۰۰٫۰۰۰ برای یک SSD 500 GB).
  7. بر روی shrink کیلیک کنید، در طول فرایند کوتاه شدن، درایو فعلی کوچکتر شده و مابقی فضا از بین می رود.

دریافت نرم افزار کلونینگ دیسک

  1. به وب سایت https://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html رجوع کرده و از این وب سایت ورژن رایگان بک آپ EaseUS ToDo را دانلود کنید. با استفاده از این نرم افزار می توانید درایو دیسک فعلی را به SSD منتقل کنید. اگر کیت انتقال داده را بخرید که نرم افزار کلونیگ دارد، در اینصورت از آن استفاده کنید.
  2. بر روی free download کلیک کرده، یک دکمه آبی بزرگ در مرکز صفحه است.
  3. بر روی download now کلیک کرده که یک دکمه آبی بالای صفحه می باشد.
  4. آدرس ایمیل خود را در فیلد متن تایپ و بر روی submit کلیک کنید. آدرس ایمیل به منظور دانلود نرم افزار نیاز است.
  5. بر روی download EaseUS ToDo backup free کلیک کرده که در بالای پنجره می باشد.
  6. بر روی exe کایک کنید. بطور پیش فرض، تمام فایلهای دانلود شده می توانند در فولدر دانلود یافت شوند.
  7. زبان را انتخاب و ok کنید. از منوی drop-down برای انتخاب زبان استفاده نمایید. زبان پیش فرض انگلیسی است.
  8. Next زده که در گوشه پایین سمت راست می باشد.
  9. Accept را انتخاب کنید. که نشان می دهد شرایط را می پذیرید.
  10. موقعیت نصب را انتخاب و next کنید. بر روی دکمه browse کلیک تا موقعیت نصب متفاوتی را انتخاب کنید، اگر که بخواهید موقعیت نصب متفاوت از پیش فرض باشد.
  11. Next بزنید. مطمئن شوید که چک باکس کنار “آیکون ایجاد دسکتاپ” چک می شود بطوریکه به آسانی برنامه را پیدا و راه اندازی می کنید.
  12. موقعیت فولدر بک آپ را انتخاب و next را بزنید. شما می توانید از درایو فعلی استفاده کرده و یا هارد دیسک خارجی را انتخاب نمایید.
  13. هر پیشنهادی را چک نکنید و سپس next کنید. ممکن است پیشنهادات زیادی قبل از نصب نرم افزار نشان داده شوند. توصیه می شود تا آنها را باز نکرده و سپس next را بزنید.
  14. Finish کنید. یک نصب کامل می شود و سپس finish کنید.
 تعویض هارد لپ تاپ با ssd
تعویض هارد لپ تاپ با ssd

انتقال هارد دیسک

  1. درایو SSD را در محفظه خارجی قرار دهید. محفظه خارجی یک دستگاهی است که SSD در آنجا قرار می گیرد. مطمئن شوید که نوارهای EDS قبل از استفاده از SSD پوشیده باشند. اگر نوارهای EDS وجود نداشته، مطمئن شوید یک چیز فلزی قبل از استفاده از SSD به زمین وصل شده باشد.
  2. محفظه خارجی را به لپ تاپ متصل کنید. از سیم USB برای اتصال محفظه خارجی با SSD به لپ تاپ استفاده نمایید. ویندوز باید بطور خودکار SSD خارجی را تشخیص دهد.
  3. اگر ویندوز درایو SSD را تشخیص نمی دهد، Win + X را بزنید، سپس مدیریت دیسک را کلیک کنید. بر روی درایو SSD راست کلیک و سپس “راه اندازی دیسک” را کلیک کنید.
  4. تمام برنامه ها را ببندید. قبل از راه اندازی نرم افزار کلونیگ دیسک، تمام پنجره ها و برنامه را ببندید.
  5. برای باز کردن نرم افزار کلونیگ دیسک کلیک کنید. اگر بک آپ EaseUS ToDO دانلود شده، به جلو رفته و بر روی راه اندازی آن کلیک کنید. ممکن است کلید مجاز را برای اولین باری که می خواهید آن را راه اندازی کنید وارد نمایید. اگر این کلید را وارد کرده اید، سپس Later را بزنید.
  6. بر روی Clone کلیک نموده که در بالای برنامه و زیر آیکون با دو مربع در بالای یکدیگر است.
  7. درایو منبع را انتخاب و Next را بزنید.. درایو منبع همان درایو فعلی است که ویندوز دارد و تمام فایلها بر روی آن نصب شده اند.
  8. SSD را بعنوان درایو هدف انتخاب کنید. درایو هدف درایوی است که هارد دیسک فعلی را انتقال می دهد.
  9. بر روی Advanced Options کلیک کنید. این گزینه در گوشه سمت چپ پایین پنجره نرم افزار است.
  10. Checkbox کنار “بهینه سازی SSD” را تیک بزنید. این گزینه در گزینه های پیشرفته در گوشه چپ پایین است.
  11. بر روی Proceed کلیک کنید. این گزینه. دکمه ای با علامت چک در گوشه سمت راست پایین است. فرایند کلونیگ را شروع می کند و فرایند آن ممکن است تا ساعتها طول بکشد.

نصب SSD در تعویض هارد لپ تاپ با ssd

  1. منوی استارت را باز کنید. لوگوی ویندوز در گوشه پایین چپ تسک بار است.
  2. بر روی دکمه پاور کلیک کنید. آیکون روشن شدن در سمت چپ منوی استارت است.
  3. Shut down کنید.
  4. تمام سیمهای متصل به لپ تاپ را قطع کنید. زمانی که لپ تاپ خاموش است، سیم برق و تمام دستگاههای متصل به پورتهای USB (ازجمله SSD) را قطع کنید.
  5. گذاشتن نوارهای مچی EDS. اگر نوارهای مچی ESD ندارید، یک چیز فلزی را قبل از استفاده از SSD لمس کنید.
  6. برداشتن باتری. برداشتن باتری قبل از هر گونه اقدامی کار خوبی است. دکمه پاور را به مدت ۵ ثانیه نگهداشته تا هر گونه شارژی که هنوز در مدارهای لپ تاپ است تخلیه شود.
  7. برداشتن پنل دسترسی. از پیچ گوشتی کوچک فیلیپس برای برداشتن پنل دسترسی استفاده نمایید. بطور عادی، پنل دسترسی در پایین لپ تاپ می باشد.
  8. برداشتن هارد دیسک. هارد دیسک با در زایوه ۴۵ درجه بلند و بیرون بکشید. اگر مطمئن نیستید هارد دیسک کجا قرار دارد، از راهنمای کاربر لپ تاپ استفاده کنید.
  9. SSD را در شیار هارد دیسک قرار دهید. SSD را در فضایی که هارد دیسک قدیمی قرار داشته بگذارید.
  10. گذاشتن باتری و پنل دسترسی. پنل دسترسی را گذاشته و محکم نموده و باتری را پشت شیار آن قرار دهید.
  11.   روشن کردن لپ تاپ. سیم برق را مجددا وصل و دکمه پاور را بزنید. لپ تاپ باید بصورت عادی و سریع روشن شود.

در صورتی که قصد تعویض هارد دیسک لپتاپ خد با انواع SSD را دارید می توانید با بخش تعمیرات لپتاپ سونی شرکت ایران سرویس تماس حاصل کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.