نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مقایسه تلویزیون NANO86  با Q70T

شباهت و تفاوت های تلویزیون های نانوسل با کیولد – مقایسه NANO86  با Q70T

شاید زیاد کلمه های نانوسل (NANOCELL) یا کیولد (QLED) را شنیده باشد، ما در این مطلب سعی میکنیم هرکدام از این فناوری ها را توضیح دهیم و در آخر آنها را با هم مقایسه کنید تا درک بهتری از هر کدام این رده از تلویزیونها داشته باشیم.

تلویزیون های نانوسل چیست؟

تلویزیون های نانوسل در واقع به یک رده از تلویزیون های LED الجی گفته می شود که برای افزایش کیفیت تصویر از فناوری منحصر به فردی استفاده میکند که گاهی الجی به این تلویزیونها SUHD نیز میگوید. سونی در تعدادی از تلویزیون های پیشرفته خود از ذرات ریزی در حد نانومتر استفاده کرده است که با برخورد نور پس زمینه به این ذرات، میتوانند همانند یک فیلتر برای طول موج های ناخواسته و افزایش خلوص رنگ های قرمز و سبز نمایش داده شده در صفحه عمل کند. علاوه بر این، سری نانوسل رنگهای دقیقتر و ظریف تری ایجاد می کنند که حتی در زاویه دید گسترده نیز بدون تغیر باقی می مانند که الجی به تلویزیون های که از این فناوری استفاده میکند لقب نانوسل یا “SUHD” داده است.

تلویزیون های کیولد چیست؟

سونی هم در جواب رقیب دیرینه خود فناوری QLED را ارتقا داد. سونی پیشگام این فناوری بود و در سال 2016 این مدل ها را به بازار عرضه کرد. در این تکنولوژی همانند تلویزیون های نانوسل دارای یک پنل نازک حاوی ذرات کوانتومی می باشند که با برخورد نور پس زمینه به این ذرات، از خود نور تولید میکنند، که ذرات کوانتومی باعث ایجاد رنگ های پر جنب و جوش و تصاویر روشن تر در تلویزیون می شوند.

تلویزیون QLED یک تلویزیون مبتنی بر نقطه کوانتومی (Quantum dot) است و این مواد نقطه کوانتومی چیزی است که تلویزیون های QLED را از تلویزیون های معمولی متفاوت می کند. نقاط کوانتومی مواد نیمه رسانای فوق العاده ریز در ابعاد نانو هستند. این نقاط بسته به اندازه ذرات رنگهای مختلفی از نور تولید می کنند – هرچه اندازه بزرگتر باشد رنگ قرمز بیشتر بیشتر منتشر میکند و هرچه اندازه کوچکتر باشد رنگ آبی بیشتر است.

آنها قادر به تابش نور دقیق رنگی هستند زیرا اندازه ذرات با سرعت سطح کوانتوم تنظیم می شوند و در نتیجه باعث انتشار دقیق و کارآمد نور می شوند سونی نیز به این سری از تلویزیون های بالارده خود نیز همانند الجی لقب تلویزیونهای SUHD نیز داده است.

نام این تلویزیون ها همیشه با اسم Q شروع می شود. البته چند برند کوچک دیگر نیز QLED تولید می کنند، سونی بزرگترین تولید کننده تلویزیون های رده بالای کیولد می باشد. میتوان گفت که مهمترین تفاوت کیولد و نانوسل به نوع پاسخدهی آنها به نور مربوط می شود به این صورت که نانوسل همانند یک فیلتر نور عمل میکند در صورتی که فناوری کیولد خود منتشر کننده نور می باشد در ادامه بیشتر با شباهت یا تفاوت تلویزیون های دارای این دو فناوری آشنا خواهیم شد.

برای مقایسه عملی بین فناوری NanoCell و QLED، ما دو نماینده برابر این سری را با یکدیگر مقایسه می کنیم. Samsung Q70t و LG NANO86 نمونه های دقیق آن خواهند بود. در مقایسه، خواهید فهمید که این فناوری ها اساساً متفاوت هستند.

اصولاً تلویزیون های QLED سونی همیشه دارای پنل VA هستند. این بدان معنی است که رنگ سیاه بسیار عمیق است و روشنایی و کنتراست برای محتوای HDR مناسب است. فقط زاویه دید محدود است، بنابراین رنگ ها در صورت مشاهده از گوشه و کناره کمی درخشندگی خود را از دست می دهند و به خاکستری تمایل پیدا می کنند. با این حال، هنگام تماشای تلویزیون های QLED، خواهید دید که آنها بسیار دارای رنگ اشباع شده هستند.

از طرف دیگر تلویزیون های LG NanoCell از فناوری کاملاً متفاوتی استفاده می کنند. در الجی از پنل های IPS استفاده می شود. زاویه دید بسیار گسترده تر است، اما رنگ مشکی تولید شده در این تلویزیونها عمیق و یکنواخت نیستند. به خصوص در اتاق های بسیار تاریک، رنگ مشکی مایل به  خاکستری تیره روی صفحه قابل مشاهده است.

از طرف دیگر، پنل های IPS به خوبی می توانند بازتاب نور را بر روی صفحه نمایش را کنترل کنند این تلویزیون دارای میزان روشنای مناسبی برای اتاق های روشن می باشند از طرف دیگر، نمایش جزئیات HDR خیلی خوب به نمایش گذاشته نمی شود. با این حال، برخی از تلویزیون های با کیفیت بالا NanoCell همانند NANO86 برای افزایش کنتراست دارای آرایه Full Array Local Dimming اضافی هستند.

LG NANO86 یک تلویزیون NanoCell است که مخصوصاً برای بازی انتخاب بسیار خوبی است. به لطف HDMI 2.1، می توان حداکثر کارایی نسل جدید کنسول بازی را تجربه کرد. بعلاوه ، به دلیل پنل IPS ، گزینه مناسبی برای فیلم، سریال یا ورزش سریع و اکشن است. زاویه دید نیز به دلیل پنل بسیار گسترده است.

تکنولوژی نانوسل LG

سونی Q70T دارای یک پنل VA است که ویژگی های اصلی آن را در مقایسه با NANO86 متفاوت می کند. عملکرد ضد انعکاس نور محیط (تاثیر نور لامپ یا پنجره بر روی صفحه نمایش و به طبع افت کیفیت تصویر) در صفحه آن نیز چندان مناسب نیست ، و این باعث می شود که انتخاب مناسبی برای اتاق های تاریک با منابع کم، نور باشد. نسبت کنتراست و سطح نمایش رنگ سیاه عالی است، که برای محتوای HDR نیز مناسب است. دقیقاً مانند NANO86 نیز Q70T همچنین دارای HDMI 2.1 و تمام ویژگی های لازم برای یک تجربه عالی بازی است. متأسفانه Q70T از ویژگی Full Array Local Dimming که در مدل قبلی یعنی Q70R پیاده سازی شده ، برخوردار نیست.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *