نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مشکلات رایج لنز دوربین و نحوه رفع آنها

مشکلات رایج لنز دوربین. هیچ لنز کاملی وجود ندارد. حتی لنزهای با کیفیت بالا نیز دارای مشکلات و ایرادات کمی هستند که وقتی بدانید باید به چه چیزی توجه کنید آشکار می شود. این مقاله مشکلات رایج لنز، چگونگی رخ دادن آنها و آنچه می توانید در مورد آنها انجام دهید را توضیح می دهد.

مشکلات رایج لنز دوربین

تمیز کردن لنز ها

لنزها دائما گرد و غبار را از عناصر جلویی (و عقبی) خود می گیرند. کمی گرد و غبار در قسمت جلویی یا عقبی لنز مشکل اصلی نیست، اما اگر قطرات آب، لکه‌های اثر انگشت یا رسوبات قابل توجهی از کثیفی روی آن‌ها وارد شود، این کار را نمی‌کنید. بهترین نتایج را به دست آورید. خوشبختانه به راحتی می توان با آن برخورد کرد، اما مانند بسیاری از کارهای نظافتی، بهتر است به طور منظم انجام شود.

تمیز کردن لنز کار سختی نیست، اما فراموش کردن آن بسیار آسان است، بنابراین اولین نکته این است که سعی کنید در شروع هر عکاسی عادت نگاهی سریع به عناصر جلویی و عقبی لنز داشته باشید.

همچنین باید قبل از نصب لنز، عنصر پشتی آن را بررسی کنید و در صورت لزوم با یک دمنده لامپ آن را سریع بفشارید، یک برس روی آن بکشید و آن را با یک پارچه لنز تمیز پاک کنید.

پس از هر تصویربرداری، یا در پایان یک روز بیرون از خانه با دوربین سونی خود، ایده خوبی است که نگاهی دقیق به دوربین سونی و لنزهای خود بیندازید و آنها را تمیز کنید. اگر در یک محیط گرد و خاکی، در ساحل یا بیرون در آب و هوای بد بوده اید، این امر به ویژه مهم است.

پارچه‌های میکروفیبر برای جمع‌آوری چربی و گرد و غبار بهترین هستند، اما می‌توانید «قلم‌های لنز» را با یک برس در یک طرف و یک پد جمع‌آوری گرد و غبار در طرف دیگر تهیه کنید.

پخش شدن یا شعله ور شدن نور

شعله ور شدن به صورت رگه هایی از نور در سراسر تصویر شما یا از دست دادن کنتراست کلی در صورت عکاسی در نور ظاهر می شود. لنزهای مدرن دارای پوشش‌های پیچیده‌ای هستند تا انعکاس‌های درونی و ارواح را کاهش دهند، اما شعله‌ور شدن می‌تواند زمانی که نور از سطح عنصر جلویی لنز عبور می‌کند و شروع به تابیدن به اطراف همه عناصر داخل آن می‌کند، مشکل ساز شود. این یک مشکل خاص در مورد اپتیک های عریض است زیرا میدان دید آنها به این معنی است که احتمال بیشتری وجود دارد که منبع نور در کادر باشد. اگر خوش شانس باشید، می تواند در یک تصویر کاملاً جذاب به نظر برسد، درخشندگی را اضافه کند و نور خورشید را ایجاد کند.

با این حال، شعله ور شدن می تواند کنتراست تصاویر شما را کاهش دهد، سیستم فوکوس خودکار را با مشکل مواجه کند و حتی رنگ ها و نقاط داغ در عکس های شما ایجاد کند. ساده ترین راه برای جلوگیری از شعله ور شدن این است که یک هود لنز در انتهای لنز خود قرار دهید. هنگامی که آن را بالا می گیرید تا از چشمان خود محافظت کند، مانند قله کلاه یا دست شما عمل می کند. به عبارت دیگر از عبور نور جانبی یا بالا از روی المنت جلو جلوگیری می کند.

حتی اگر هوا آفتابی نباشد، روشن نگه داشتن کاپوت لنز هنگام عکاسی مفید است زیرا می تواند از عنصر جلویی در برابر ضربه محافظت کند و قطرات باران، غبار و پاشش آب را دور نگه دارد. این کمک می کند لنز شما برای مدت طولانی تری در شرایط خوب بماند.

تعمیرات ارزان دوربین عکاسی

خودداری از پراش

پراش یک اثر نوری است که شروع به کاهش وضوح در دیافراگم های به تدریج کوچکتر می کند. به عنوان یک قاعده کلی، می‌تواند با f/11-f16 در دوربین سونی‌های فول فریم، f/8-f/11 در دوربین سونی‌های APS-C و f/5.6-f/8 در Micro Four Thirds قابل مشاهده باشد. بستگی زیادی به لنز دارد، اما اینها دیافراگم هایی هستند که ممکن است بخواهید آن را در نظر بگیرید.

حتی بهترین لنزها در برخی دیافراگم ها بهتر از سایرین هستند و این مفید است که مدتی را صرف پیدا کردن اینکه کدام تنظیمات واضح تر است صرف کنید. سعی کنید از کوچکترین تنظیمات دیافراگم خودداری کنید، زیرا اگرچه عمق میدان وسیع ترین است، پراش می تواند به یک مسئله مهم تبدیل شود. پراش عبارت است از نرم شدن تصاویر ناشی از خم شدن امواج نور هنگام عبور از روی تیغه های دیافراگم. هرچه دیافراگم کوچکتر باشد، نسبت نور خم شده بیشتر است، بنابراین خمش و نرم شدن بیشتر است. این بدان معنی است که حتی نقطه فوکوس به اندازه دیافراگم بهینه واضح به نظر نمی رسد.

برای یافتن دیافراگم بهینه لنز، در هر تنظیم دیافراگم یک سری عکس بگیرید و سپس نتایج را بررسی کنید تا مشخص کنید کدام تنظیم واضح ترین تصاویر را ارائه می دهد. برای انجام این کار، آن را روی دوربین سونی خود روی سه پایه نصب کنید و حساسیت را روی ISO 100 یا 200 قرار دهید تا از بهترین کیفیت تصویر اطمینان حاصل کنید. سپس بر روی یک سوژه صاف با جزئیات زیاد تمرکز کنید و در حالت اولویت دیافراگم، با استفاده از کنترل از راه دور یا تایمر خودکار، در هر تنظیم دیافراگم عکس بگیرید تا از لرزش جلوگیری کنید.

آزمایش یک لنز زوم

اگر در حال آزمایش یک لنز زوم هستید، باید در هر تنظیم دیافراگم در هر فاصله کانونی مشخص شده عکس بگیرید. با کمترین فاصله کانونی شروع کنید و در هر دیافراگم قبل از زوم کردن به فاصله کانونی مشخص شده بعدی و دوباره در هر دیافراگم عکس بگیرید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که در تمام فواصل کانونی مشخص شده عکس بگیرید. در یک دنیای ایده آل، شما با لنز خود در فاصله هایی از سوژه خود عکاسی می کنید، از نزدیک ترین نقطه فوکوس شروع می کنید، سپس به محدوده استانداردتر و سپس از جایی دورتر می روید.

از طرف دیگر، فقط از فاصله ای که معمولاً از لنز استفاده می کنید، عکس بگیرید. برای مثال، با یک لنز ماکرو، این احتمالاً نزدیک‌ترین نقطه فوکوس است، در حالی که با یک لنز پرتره 85 میلی‌متری، اگر از آن برای عکس‌های سر و شانه استفاده می‌کنید، باید حدود 3 یا 4 متر فاصله داشته باشید. اگر در حال آزمایش یک لنز تله فوتو طولانی هستید، بهتر است حتی دورتر باشید.

رفع اعوجاج

تقریباً همه لنزها درجاتی از اعوجاج را نشان می دهند، به خصوص لنزهای زوم. اغلب در دوربین سونی یا به طور خودکار توسط نرم افزار شما تصحیح می شود، اما همچنان می توانید انتظار داشته باشید که اغلب آن را ببینید.

اعوجاج بشکه ای باعث می شود که صحنه به نظر برسد که روی بالونی چاپ شده است که سپس منفجر شده است به طوری که خطوطی که باید مستقیم باشند در وسط به سمت بیرون خمیده شوند. معمولاً با لنزهای وایدی که در نزدیکی سوژه استفاده می‌شوند دیده می‌شود، بنابراین یک راه‌حل ساده این است که از سوژه فاصله بیشتری بگیرید و از لنز طولانی‌تری استفاده کنید. برعکس، اعوجاج بالشتک باعث می‌شود خطوط مستقیم به سمت داخل در وسط خم شوند – تصور کنید مرکز یک بالشتک را فشار دهید.

معمولاً با لنزهای تله فوتو دیده می‌شود، اما به اندازه اعوجاج بشکه‌ای چشمگیر نیست. این روزها، به لطف پروفایل های تصحیح داخل دوربین سونی و نرم افزار، اعوجاج بشکه و بالشتک مانند گذشته مشکل ساز نیست. با این حال، زمانی که تصاویر هنوز به کمک کمی نیاز دارند، نرم افزاری مانند DxO Viewpoint 4 بسیار مفید و آسان برای استفاده است، یا پلاگین Perspective Efex در مجموعه DxO Nik.

پیشنهاد مطالعه: روشن کردن تلویزیون با یا بدون کنترل از راه دور

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *