نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

لرزشگیر دوربین عکاسی

لرزشگیر دوربین عکاسی سونی

انتخاب تنظیمات درست برای عکاسی، نشان دهنده میزان تبحر فرد است، اما بسیاری عکاسان به راحتی از کنار آن گذشته و بدون توجه به شرایط محیط دوربین را تنظیم، درنتیجه باعث افت کیفیت تصاویر می شوند. گزینه لرزشگیر (IS) یکی از تنظیمات مهم و تاثیر گذار دوربین ها، اگرچه به طور رایج گفته شده موجب افزایش شارپنس عکس اما این همیشه صدق نکرده حتی بعضی مواقع اثر عکس بروی وضوح تصاویر ثبتی دارد؛ از آنجا که اکثر عکاسان مبتدی، بی اطلاع و فکر می کنند این گزینه حتما زمان عکاسی فعال باید باشد، آن را بدون هیچ ضرورتی روشن نگه می دارند.

البته دلیل دیگر افراط استفاده از این تنظیمات، تکنیک رایج و غلط «فریز اجسام سریع با لرزشگر دوربین»، به این معنا که با سرعت شاتر پایین و لرزشگیر فعال، می توان از اجسام سریع مانند حیوانات عکس هایی با وضوح بالا ثبت، به طوری که حرکت آن تاثیری بر رزولوشن نداشته واصطلاحا آن جسم فریز شود؛ اما همانطور که گفته شد این یک تکنیک یا بهتر بگوییم یک باور کاملا غلط، زیرا افزایش وضوح و شارپ تصویر توسط تثبیت کننده ها یا همان لرزشگیر هیچ ربطی به بهتر شدن کیفیت تصاویر متحرک نداشته و گاهی باعث رزولوشن پایین این نوع عکس ها می گردد.

 سیستم لرزشگیر دوربین عکاسی کجاست

بسته به نوع دوربین شما تثبیت کننده ممکن داخل دوربین یا درون لنز تعبیه شده باشد؛ اگر تجهیزات شناور داخل لنز برای تثبیت تصاویر به کار رفته ، اصطلاحا لرزشگر از نوع مبتنی بر لنز (یا درون لنزی)؛ اما فراهم شدن این امکان از طریق حرکت سنسور های داخلی دوربین، بیانگر لرزشگیر مدل مبتنی بر دوربین می باشد. بهتر بودن هر کدام از انواع لرزشگیر بکار رفته در دوربین عکاسی، وابسته به شرایط عکاسی و بر اساس مزیت ها و معایبی آن ها تعریف می شوند، بنابراین در ادامه به بررسی این مطلب می پردازیم.

مزیت IS مبتنی بر لنز

اگر چه مهمترین مزیت تثبیت کننده های درون لنزی، ثبت تصویر صاف تر از فاصله های کانونی بیشتر بوده اما بسیاری از لنز ها این فاقد این قابلیت هستند. لنز های بدون IS میتواند انتخاب مناسبی برای عکاسان مبتدی به دلیل تنظیمات آسان تر همچنین قیمت پایین تر است لذا اگر هنوز با کارایی تنظیمات لرزشگر در عکاسی آشنا نبوده یا برایتان کارایی نداشته، لنزهای فاقد ثبیت کننده، بهترین گزینه برای شماست.

ویژگی های IS مبتنی بر دوربین

وجود سیستم تثبیت کننده در داخل خود دوربین، آن را نسبت به نوع دیگر لرزشگیر محبوب تر کرد، زیرا دیگر نیاز به خرید لنز های گران قیمت IS دار نیست و بدون توجه به نوع لنز هر زمان می توان از این قابلیت بهره ببرید. اما این مدل لرزش های دست به طور کامل نگرفته در نتیجه مناسب عکاسی با فاصله کانونی زیاد مانند عکاسی از مناظر و طبیعت نمی باشد.

چرا باید سیستم لرزشگیر خاموش شود

سیستم تثبیت کننده ها معمولا برای کاهش لرزش وارد شده به دوربین بکار رفته، طوری که هر حرکت اضافی وارد شده به دوربین هنگام عکاسی را خنثی و موجب تصاویری شفاف و جلوگیری از تاری تصویر می گردد؛ اما زمان استفاده از پایه دوربین یا ثابت کردن آن در جایی، دیگر لزومی به روشن ماندن تنظیمات IS نبوده و استفاده از آن اثر سوء بر عکس گذاشته، زیرا به ثبت اشتباه ارتعاشاتی توسط این سیستم پرداخته و باعث تاری تصویر می شود.

دیگرر دلیل خاموشی IS، اختلال در عملکر حالت panning می باشد، این اختلال باعث ناکارآمدی پنینگ در زمان عکاسی موضوعات بی تحرک گردیده و بکارگیر هم زمان از هر دو باعث وضوح بسیار پایین عکس، بنابراین خاموش کردن تثبیت کننده ضروریست.

تنظیمات اضافی نه تنها سودی نداشته بلکه با مصرف انرژی الکتریکی باتری، دوربین را دچار مشکل ماندگاری پایین شارژ نیز می کند. لذا با خاموش کردن تثبیت کننده زمانی که هیچ احتیاجی به آن نیست، در مصرف باتری صرفه جویی و طول عمر آن را بیشتر نمایید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *