نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

قابلیت های HDR

قابلیت های HDR

HDR مخفف کلمه ی High Dynamic Range است به فارسی یعنی محدوده دینامیکی بالا. این فناوری جهت ساخت تصاویر با جزئیات بیشتر ارائه شده است. شاهد هنگام خرید تلویزیون کلمه ی HDR را شنیده باشید اما به طور دقیق نمی دانید این فناوری چه عملکردی را در تلویزیون بر عهده دارد. از سال 2016 این قابلیت در تلویزیون ها قرار گرفته شد و تصاویر زیبایی را خلق نمود. در این مقاله سعی داریم این تکنولوژی را به طور کامل مورد بحث قرار دهیم.

قابلیت HDR چیست؟

در هنگام خرید تلویزیون همیشه باید دو فاکتور مهم کنتراست ( نمایش تاریکی و روشنی تصاویر) و دقت رنگ ها (اینکه طیف رنگ ها گسترده است یا خیر و همچنین آیا رنگ ها به بهترین شکل کنارهم قرار می گیرند تا تصاویر طبیعی را ایجاد کنن یا خیر) را مورد توجه قرار دهید.

در مقایسه ی دو تلویزیون که یکی نسبت کنتراست و دقت بالاتر و دیگری رزولوشن بالاتری (رزولوشن به معنی تعداد پیکسل بیشتر است) دارد حتما شما جذب تلویزیون اول می شوید (یعنی کنتراست و دقت بالا) دلیل این امر کاملا مشخص است زیرا در تلویزیون اول رنگ ها به نحوه احسنت در کنار یکیدگر قرار می گیرند تا تصاویر را ایجاد نمایند.

در تلویزیون اول ممکن است فکر کنید که چرا با وجود رزولوشن پایین تر بازهم کیفیت تصاویر بالاست؟ دلیل این موضوع همان کنتراست بالاست که نسبت به رزولوشن دارای برتری خاصی می باشد.

اما قابلیت HDR مسئول چه عملکردی است؟ بهتر است بدانید که HDR می تواند محدوده کنتراست و دقت رنگ ها را افزایش دهد. به علاوه می تواند قسمت های روشن تلویزیون روشن تر و عمق تصویر را به حداکثر برساند.

به علاوه در نشان دادن طیف رنگی سبز، ابی و قرمز نیز موفق بوده و کیفیت آن ها را افزایش می دهد.

وسعت گسترده یا WCG

در کنار قابلیت HDR وسعت گسترده ی رنگ ها قرار گرفته است. این وسعت رنگ ها باعث می شود تا تعداد رنگ های بیشتری را در صفحه نمایشگر مشاهده نمایید. پس برای ایجاد تصاویر با کیفیت تر تعداد پیکسل ها مهم نیست بلکه مهم این است که آیا تلویزیون توانایی استفاده از این طیف رنگ و اجرای آن از طریق پیکسل ها را دارد یا خیر؟

قابلیت HDR در تلویزیون

با وجود این قابلیت در تلویزیون شاهد افزایش نرخ کنتراست خواهیم بود و در نتیجه تصاویر را واقعی تر، طبیعی تر و با  جزئیات بیشتر مشاهده می کنید.

عملکرد این قابلیت

قابلیت HDR شامل دو بخش منبع و تلویزیون است. ابتدا به توضیح قسمت تلویزیون خواهیم پرداخت. به طور کلی تلویزیون هایی که این قابلیت را دارند میزان نور بیشتری را در تصویر ارائه می دهند. با توجه به مطالب فوق در کنار قابلیت HDR همیشه قابلیت WCG نیز وجود دارد. این قابلیت باعث می شود تا طیف وسیع رنگ ها به نحوه احسنت و عالی به نمایش گذاشته شوند. در تلویزیون های HD قابلیت HDR و WCG در کنار هم گنجانده شده اند.

کابل‌ها و اتصال دهندگان مورد نیاز برای استفاده از قابلیت HDR

ایا برای استفاده از قابلیت HDR نیاز به کابل داریم؟ برای استفاده از HDR شما فقط به کابل HDMI احتیاج دارید تا این کابل نیز از قابلیت HDR پشتیبانی کند. همچنین تلویزیون نیز باید از قابلیت HDMI 2.0 پشتیبانی کند. سپس می توانید به راحتی از قابلیت HDR نهایت استفاده را ببرید.

حرف آخر

برای خرید تلویزیون های HD با قابلیت HDR درنگ نکنید. قابلیت HDR و WCG در کنار یکدیگر قرار گرفته است و حتی از قابلیت 4K نیز پیشی گرفته است. نکته ی بعد این است که فقط تعداد بالای پیکسل ها در ایجاد تصویر موثر نیستند بلکه مهم این است که پیکسل ها بهتر و با کیفیت تر تصاویر را ارائه دهند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *