نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

صفحه نمایش موبایل

آشنایی با انواع صفحه نمایش موبایل و تکنولوژی به کار رفته در آنها

در این مطلب انواع صفحه نمایش موبایل را معرفی می‌کنیم، تکنولوژی به کار رفته در هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و نحوه کار آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

صفحه نمایش ال سی دی LCD

ال سی دی LCD در واقع مخفف عبارت Liquid Crystal Display به معنای «صفحه نمایش کریستال مایع» است. کریستال مایع که در ساخت صفحات نمایش ال سی دی LCD از آن استفاده می‌شود ماده‌ای است که هم خواص مایعات را دارد و هم خواص جامدات را. پیکسل‌های صفحات نمایش ال سی دی از کریستال مایع تشکیل شده‌اند. هر کدام از این پیکسل‌ها به سه بخش جداگانه تقسیم می‌شوند که هر بخش وظیفه نمایش میزانی از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را دارد. به این بخش‌ها زیر پیکسل هم می‌گویند.

برای تشکیل تصویر در صفحات نمایش ال سی دی LCD به یک منبع نور در پس زمینه نیاز است. این منبع نور یا از طریق لامپ‌های فلورسنت ایجاد می‌شود، یا از طریق ال ای دی‌های کوچک یا بازتاب‌دهنده‌های نوری خاص. در نمایشگرهای ال سی دی LCD برای ایجاد رنگ مقدار متفاوتی از نور توسط منبع پس زمینه (لامپ فلورسنت یا چراغ ال ای دی) به هر کدام از زیر پیکسل‌ها (سه بخش قرمز، آبی و سبز هر پیکسل) تابانده می‌شود. به این ترتیب با ایجاد رنگ‌های متفاوت در هر پیکسل، تصویر در صفحه نمایش ال سی دی LCD تشکیل می‌شود.

انواع صفحه نمایش موبایل

از آنجا که نمایشگرهای ال سی دی LCD برای ایجاد هر رنگ به وجود نور پس زمینه نیاز دارند، رنگ سیاه در این نمایشگرها، کیفیت رنگ سیاه واقعی را ندارد و کمی روشن‌تر به نظر می‌رسد. به همین ترتیب رنگ‌های تیره در این نمایشگرها کیفیت و شفافیت کمتری دارند. اما ویژگی مثبتی که وجود نور پس زمینه دارد این است که در محیط‌های روباز و در زیر نور آفتاب صفحات نمایش ال سی دی LCD تصویر بهتری ارائه می‌دهند.

صفحات نمایش ال سی دی LCD مصرف انرژی زیادی دارند اما از آنجا که هزینه تولید آن‌ها نسبت به دیگر انواع نمایشگرها پایین‌تر است، برای موبایل های رده متوسط و پایین انتخاب خوبی به نظر می‌رسند. در ادامه دو نوع صفحه نمایش ال سی دی LCD که در گوشی‌های موبایل استفاده می‌شود را معرفی می‌کنیم.

  1. صفحه نمایش TFT

صفحات نمایش TFT یکی از انواع نمایشگرهای ال سی دی LCD هستند. TFT مخفف عبارت Thin Film Transistor به معنای «فیلم نازک ترانزیستوری» است. علت این نام گذاری این است که در این صفحات نمایش، یک لایه نازک ترانزیستور قرار داده شده تا هر پیکسل به طور مجزا به یک ترانزیستور متصل باشد. این امر باعث به‌وجود آمدن کنتراست بیشتری در تصویر می‌شود و در نتیجه وضوح تصویر بالا می‌رود. از ویژگی‌های مثبت این نوع از صفحات نمایش همین کنتراست بالا و وضوح تصویر است. از معایب صفحه نمایش TFT می‌توان به زاویه نمایش محدود و همچنین دقت نمایش رنگ ضعیف آن اشاره کرد. به هر حال صفحات نمایش TFT قیمت ارزانی دارند و در گوشی‌های موبایل رده پایین و ارزان قیمت به کار می‌روند.

  1. صفحه نمایش IPS

نوع دیگر نمایشگرهای ال سی دی LCD، صفحه نمایش IPS است. IPS مخفف عبارت in plane Switching به معنای «سوئیچینگ هم سطح» است. این صفحات نمایش پیشرفته‌تر از پنل‌های TFT هستند، چرا که در صفحات نمایش IPS برای هر پیکسل دو ترانزیستور در نظر گرفته شده‌است. علاوه بر این نور پس زمینه در صفحه نمایش IPS پر قدرت‌تر است، به همین دلیل زاویه نمایش آن‌ها نسبت به پنل های TFT بهبود یافته و همچنین دقت نمایش رنگ بالاتری دارند. با اینکه پنل‌های IPS نسبت به پنل‌های TFT مصرف انرژی کمتری دارند اما کماکان میزان مصرف انرژی آن‌ها از صفحات نمایش غیر ال سی دی بیشتر است. به طور کلی می‌توان گفت بیشتر در گوشی‌های میان رده با قیمت متوسط از صفحه نمایش IPS استفاده می‌شود.

صفحه نمایش OLED

نام صفحه نمایش OLED از مخفف عبارت Organic Light Emitting Diode به معنای «دیود ساطع کننده نور ارگانیک» گرفته شده‌است. مهم‌ترین تفاوتی که صفحات نمایش OLED با انواع صفحات نمایش ال سی دی LCD دارند این است که در صفحه نمایش OLED دیگر از نور پس زمینه استفاده نمی‌شود و به عبارتی لایه نوردهی در این نوع پنل‌ها حذف شده‌است. به همین دلیل است که صفحات نمایش OLED بسیار باریک‌تر از انواع پنل‌های ال سی دی LCD هستند. در پنل های OLED تمام پیکسل‌ها در حالت عادی خاموش هستند و تنها زمانی روشن می‌شوند که جریان الکتریسیته از هر کدام از پیکسل‌ها عبور کند. دلیل این امر این است که ماده ارگانیکی که در ساخت صفحه نمایش OLED به کار رفته تنها با عبور جریان الکتریسیته از خودش نور را ساطع می‌کند. به این ترتیب هر پیکسل در هر زمان مشخص یک رنگ مشخص را نمایش می‌دهد.

از مزایای صفحات نمایش OLED به مصرف انرژی کمتر (به دلیل نداشتن لایه نور دهی)، ایجاد رنگ سیاه عمیق و با کیفیت و وجود کنتراست بالای تصویر در آن‌ها می‌توان اشاره کرد. از طرفی می‌توان گفت عیب این صفحات نمایش قابلیت دید کمتر در زیر نور خورشید و در مکان‌های روباز است.

از انواع صفحه نمایش OLED می‌توان به دو نوع AMOLED و Super AMOLED اشاره کرد.

  1. صفحه نمایش AMOLED

نوع اول یعنی پنل های AMOLED در واقع مخفف Active Matrix OLED است که در آن تکنولوژی ماتریکس فعال یا همان Active Matrix به پنل‌های OLED اضافه شده‌است. ماتریکس فعال به معنای اضافه کردن ترانزیستور مجزا به هر کدام از پیکسل‌ها است که این امر موجب مصرف کمتر انرژی توسط صفحه نمایش می‌شود.

  1. صفحه نمایش Super AMOLED

اما نوع دوم یعنی Super AMOLED نامی است که سامسونگ به پنل‌های طراحی شده توسط خودش نسبت داده‌است. ویژگی خاص این پنل‌ها همخوان کردن تکنولوژی تاچ با صفحه نمایش است که در درجه اول موجب باریک‌تر و نازک‌تر شدن صفحه نمایش می‌شود. همچنین صفحات نمایش Super AMOLED پرنورتر و شفاف‌تر از پنل‌های AMOLED هستند.

صفحه نمایش E Ink

این نوع از صفحات نمایش معمولا در گوشی‌های موبایل به کار نمی‌رود و مخصوص دستگاه‌های کتابخوان است. این صفحه نمایش که به «صفحه نمایش کاغذ الکترونیک» نیز معروف است از تکنولوژی جوهر الکترونیکی که توسط شرکت E Ink ساخته شده استفاده می‌کند و به همین دلیل به آن نام E Ink داده‌اند. صفحات نمایش E Ink عموما تک رنگ هستند (سیاه و سفید)، برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی در هر محیطی حتی محیط‌های روباز و زیر نور مستقیم خورشید بسیار مناسب‌اند و مصرف انرژی بسیار کمی دارند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *