نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

راهکارهای رفع مشکلات فنی لنز دوربین

مشکلات فنی لنز دوربین سونی

 مشکلات فنی لنز دوربین / وقتی نوبت به گرفتن یک عکس زیبا می رسد، یکی از مهم ترین فاکتورها لنز مورد استفاده شما است. اگرچه، به طور کلی، هرچه لنز بهتر باشد، نتایج بهتری به دست می‌آید، حتی لنزهای گران قیمت نیز از مشکلات رایجی مانند اعوجاج، شعله‌ور شدن، شبح، انحراف و غیره رنج می‌برند. این مسائل لزوماً نشانه ای از عدم کیفیت نیستند. بلکه مشکلات رایج لنز دوربین سونی هستند که باید یاد بگیرید بر آنها غلبه کنید. بیایید راه‌حل‌های این مشکلات و سایر مشکلات رایج لنز را بررسی کنیم.

اعوجاج بشکه

مشکل: اعوجاج بشکه باعث می شود خطوط مستقیم خمیده به نظر برسند و تصاویر طوری به نظر برسند که گویی لبه های گرد دارند (مثل بشکه). علاوه بر این، وسط عکس نفخ به نظر می رسد و در کادر بزرگتر از لبه های عکس است.

این اثر معمولاً مطلوب نیست مگر اینکه از لنز چشم ماهی استفاده کنید تا عمداً آن ظاهر مخدوش را دریافت کنید. تصویر بالا با لنز چشم ماهی گرفته شده است و نمونه ای عالی از اعوجاج بشکه است. توجه داشته باشید که چگونه افق خمیده به نظر می رسد، لبه های عکس به حداقل می رسد، و ساختمان ها در مرکز دارای اندازه اغراق آمیز هستند.

علت: اعوجاج بشکه معمولاً به دلیل ترکیبی از نزدیک بودن بیش از حد به سوژه و استفاده از فاصله کانونی وسیع ایجاد می شود.

راه حل: موقعیت خود را طوری تنظیم کنید که از سوژه دورتر باشید. برای اینکه همچنان نمای نزدیک داشته باشید، از لنز با فاصله کانونی بلندتر استفاده کنید تا بتوانید به راحتی کادر را با سوژه پر کنید.

مشکلات فنی لنز دوربین

تحریف دیدگاه

مشکل: اعوجاج پرسپکتیو باعث می شود که خطوط مستقیم و موازی به گونه ای ظاهر شوند که گویی در حال همگرا هستند، همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود. توجه کنید که چگونه اضلاع ساختمان در پایین بسیار دورتر از قسمت بالا ظاهر می شوند.

علت: این نوع اعوجاج به طور طبیعی اتفاق می‌افتد زیرا اشیایی که به چشمان ما (و دوربین سونی‌های ما) نزدیک‌تر هستند، به دلیل نزدیکی بزرگ‌تر به نظر می‌رسند.

راه حل: برخی از عکاسان از لنزهای شیبدار برای تولید تصاویری استفاده می کنند که اعوجاج پرسپکتیو ندارند. با این حال، برخی استدلال می‌کنند که اگرچه این لنزها اعوجاج پرسپکتیو را تصحیح می‌کنند، اما تصاویری که ایجاد می‌کنند کاملاً غیرطبیعی به نظر می‌رسند زیرا چشمان ما به دیدن این نوع اعوجاج به طور طبیعی عادت کرده‌اند.

یک گزینه ارزان‌تر (و نتیجه بهتری دارد) استفاده از فتوشاپ برای تنظیم آرام میزان اعوجاج است. ویدیوی جیمی مک اینتایر در بخش قبلی را برای ایده هایی در مورد کار بر روی این نوع اعوجاج بررسی کنید.

وینیتینگ

مشکل: همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، گوشه‌های عکس شما نسبت به بقیه عکس‌ها ظاهری تیره دارند.

علت: اگرچه وینیتینگ می‌تواند به عنوان ابزاری خلاقانه برای افزودن درام به یک عکس یا کمک به هدایت چشم بیننده به سمت وسط کادر استفاده شود، اما وقتی تصویربرداری تصادفی اتفاق می‌افتد، معمولاً به این دلیل است که لنز لبه‌های خود را در تصویر می‌گیرد. شلیک کرد. لنزهای واید به ویژه در دیافراگم های بزرگ (به عنوان مثال f/1.2، f/1.4، f/1.8، و غیره) به رنگ آمیزی بدنام هستند.

راه حل: یک راه حل در دوربین سونی این است که به سادگی از استفاده از بزرگ ترین دیافراگم لنز خودداری کنید. با گرفتن یک سری عکس، شروع از بزرگترین دیافراگم موجود، و پایین آمدن یک مرحله ای برای هر تصویر تا زمانی که دیگر رنگ آمیزی را مشاهده نکنید، می توانید به راحتی دیافراگم را تعیین کنید که در آن وینیت دیگر مشکلی نیست.

شعله ور شدن لنز و شبح

مشکل: لکه ها یا رگه های نور (شعله ور شدن لنز) در تصویر شما ظاهر می شود (همانطور که در بالا مشاهده می شود) یا مناطقی با کنتراست کاهش یافته وجود دارد (شبح – همانطور که در تصویر گل زیر مشاهده می شود).

علت: شعله ور شدن لنز چیزی است که ممکن است عمداً در میدان انجام شود (یا حتی بعداً در پس پردازش به آن اضافه شود) تا یک استعداد هنری، همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود، اضافه شود. با این حال، معمولاً مطلوب نیست و به این دلیل رخ می دهد که نور در داخل لنز منعکس می شود، معمولاً از عناصر مختلف در لنز یا حتی از دیافراگم یا سنسور دوربین سونی منعکس می شود. Ghosting به همین دلایل رخ می دهد.

به طور معمول، منبع نوری که باعث این مشکلات می شود چیزی بسیار درخشان – مانند خورشید – یا منبع نوری است که درست خارج از میدان دید دوربین سونی است، مانند یک چراغ خیابان.

راه حل: لنزهای مدرن دارای پوشش های ویژه ای بر روی شیشه هستند که به حداقل رساندن – اما نه از بین بردن – شعله ور شدن و شبح کمک می کند. از آنجایی که بیشتر شعله‌ور شدن و شبح‌سازی به این دلیل اتفاق می‌افتد که نور سرگردان از کناره وارد بشکه لنز می‌شود، هود لنز ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌حل است.

گزینه دیگر این است که به سادگی موقعیت عکسبرداری خود را تنظیم کنید – زاویه عکس، پرسپکتیو، حتی جهتی که در حال عکاسی هستید – برای به حداقل رساندن یا حذف منبع نور متخلف از تاثیرگذاری بر عکس.

به عنوان مثال، در تصویر بالا، به جای عکاسی با چنین زاویه شیب دار به سمت بالا، عکاس می توانست موقعیت عکاسی خود را به سمت بالا تنظیم کند تا از گل در زاویه ای موازی تر با زمین عکاسی کند. انجام این کار شبح و شعله ور شدن را که در بالای تصویر می بینید از بین می برد.

تعمیر دوربین سونی خود را به ما بسپارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *