نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آموزش تصویری تعمیر لپ تاپ sony

چگونه یک لپ تاپ خراب تعمیر می شود؟ در اینجا به سه نوع لپ تاپ عمومی یعنی نوت بوک، لپ تاپ های مخصوص بازی قدیمی و نسل های جدید اینتل اشاره می کنیم.

نحوه تعمیر نوت بوک

ابتدا باید دستگاه را برق قطع کرد و باتری را برداشت. بسیاری از مدلها دارای پیچ های ایمنی مخفی در دریچه باتری هستند تا محکم شود. در اینصورت ابتدا باید پیچ های مرئی و سپس پیچ های نامرئی را در آورد. پیشنهاد می شود تا پیچ ها در جای امنی قرار داد. یک کاغذ A4 را می توانید انتخاب کرده و پیچ ها روی آن گذاشت. هرگونه پنلی که در دسترس هستند را باید برداشت که این مورد بیشتر برای لپ تاپها بکار می رود. در نوت بوکها اغلب این پنلها وجود ندارد.

پیچ های پایین شاسی نوت بوک را به وسیله پیچ گوشتی سر صاف درآورده. این مرحله را به آرامی انجام داده، مهمترین چیز اینست که پیچ های پنهان نیز برداشته شوند. زمانی که پشت آن کاملا برداشته شد، نوت بوکها دارای دو قطعه اصلی هستند: پایه و نمایشگر. معمولا این دو مشخص نمی شود مگر اینکه نمایشگر تعویض شده باشد، اما آنها در دو مرحله جدا می شوند: اتصالات الکتریکی و لولای فیزیکی. نمایشگر و اتصالات کابل را باید برداشت، سپس قطعه اصلی مادربرد است که آنرا نیز باید خارج نمود.

پیاده کردن قطعات

  • برداشتن پیچ ها

دستگاه را برگردانده تا پایین کیس را دیده و آنرا نیز بردارید.

عمولا به درایور سر صاف برای شل کردن کیس نیاز است. پیچ های مخفی پشت پایه لاستیکی را پیدا کنید.

  • نگاه کردن به وضعیت نوت بوک

 

در اینجا تمام اجزای اصلی ازجمله هارد دیسک، مموری، ماژول PCI وایرلس، ماژول خنک کننده و باتری بک آپ دیده می شوند. برای تعمیر تاچ پد و کیبورد، تعویض نمایشگر و مادربرد باید بیشتر هزینه کرد. از تصویر منبع عکس بگیرید.

  • چسباندن

سیمها و اجزای مخافی درون دستگاه وجود دارند. تمام اینها را باید برداشت. به همین دلیل است که برای قرار دادن مجدد آنها باید از تصویر منبع عکس بگیرید.

برخی از اجزای قابل جابجایی، مانند هارد دیسک و یا ماژول وایرلس در محل پیچ می شوند. در صورتی برداشتن موبو (mobo)، این اجزا باید برداشته شوند.

  • صفحه نمایش

آخرین قطعه اصلی، نمایشگر است. در اکثر مدلها این قطعه توسط یک پیچ در هر مفصل قرار محکم می شود.

در بالای نمایشگر کابلهای زیادی وجود دارند که برق، داده های تصویری، آنتن وایرلس را انتقال داده که در آن کابلهای داده های مرتبط با وب کم نیز جاسازی شده اند.

  • برداشتن مادربرد

کیبورد، تاچ پد، اسپیکرها، شاسی، LED و سایر سنسورهایی مانند آداپتورهای بلوتوث دارای کابلهایی از بالا و پایین mobo می باشند.

معمولا کانکتورهای نواری ضربه می خورند، کانکتورهای قدیمی یک بخش بالایی دارند. اغلب نوار کیبورد در زیر وصل می شود، و ممکن است جدا از آن کشیده شود.

  • خارج کردن کیبورد

کیبوردها معمولا قویتر از آنچیزی هستند که بنظر می رسند همچنانکه بسیار انعطاف پذیر نیز می باشند. موضوع اصلی اینست که تلاش می شود تا آنها از بیرون و یا از داخل برداشته شوند. اگر از ردیف بالایی کلیدها نگاه کنید، متوجه می شود که نواحی پیچیده ای وجود دارند که در آنجا باید از پیچ گوشتی سرصاف برای برداشتن آنها استفاده کرد.

 

نحوه تعمیر لپ تاپ مخصوص بازی

اگر دوست دارید لپ تاپهای بزرگی داشته باشید پس باید خودتان دستگاه را حمل کنید. ساخت مدلهای صفحه بزرگ ۱۷ اینچی تاحدی متفاوت تر است که بستگی به وزن اضافی صفحه و ویژگیهای اضافی دارد.

اندازه و وزن زیاد صفحات بدین معنی است که آنها مستعد صدمات ناشی از افتادن و همچنین صدمه به نمایشگر هستند، هرگز مدلهای بازی گران قیمت را با خود حمل نکنید. بهرحال، برداشتن کیبورد و نوارهای بالایی دسترسی به اکثر قطعات داخلی را آسان می کند. در حالیکه صفحه می تواند به راحتی برداشته و عوض شود.

خنک کردن یکی از مشکلات بزرگی است که هر لپ تاپ بازی دارد و باید حداقل ۲ فن اصلی دشاته باشد که در برخی مدلهای SLI چهار فن وجود دارد. هر یک از اینها کنار سینگ گرمایی متصل به لوله گرما وصل بوده که به بلوک خنک کننده رفته، و به نوبه خود به GPU یا CPU متصل است.

GPU و CUP های متحرک موجب حفظ برق طرح گرمایی یا TDP شده که برای انتشار گرما به ۳۵ وات یا زیر آن نیاز است، اما برای ورژنهای بالاتر، شکل گرما می تواند بالای ۵۵ وات برای CPU های فوق اینتل و ۷۵ وات در GPU باشد. دریچه ها باید تمیز باشند و ازنظر گرد و غبار نیز باید چک شوند.

سختی فرایند

گرمای بیش از حد معمولا خودش را مشخص می کند همچنانکه با بار سنگین، دمای بالای شاسی نیز خاموش می شود. این موقعیت معمولا با مسائل محیطی تشدید می شود مانند انسداد دریچه ها با روکش، استفاده از لپ تاپ در نور مستقیم خورشید در یک روز گرم و یا قرار گیری در کنار رادیاتور در حالیکه بالای دریچه ها مسدود است.

دریچه های غبار هوا واقعا کمک نمی کنند، زیرا آنها گرد و غبار را داخل لپ تاپ کشیده، بنابراین برداشتن کیبورد معمولا حداقل کاری است که انجام می شود.

برای لپ تاپهای جدید، آپدیت پردازنده هیچ معنایی ندارد، اما برای مدلهای قدیمی تر، به ویژه مدلهای بی کیفیت و دارای کیفیت متوسط، ضربه چیپ با سرعت پردازنده می تواند خوب باشد. پردازنده به سوکت وصل است که مسیر آپدیت را آسان می کند. لپ تاپ از پردازنده سریعتر پشتیبانی می شود.

پردازنده های موبایل Core i3/5/7 اینتل از سوکت ۹۸۸/G1 ساتفاده می کنند، سوکت ۴۷۸/P برای پردازنده موبایل Core 2 بوده که پیش از آن سوکت ۴۷۸/M برای پردازنده موبایل Core اصلی طراحی شده بود، اما برای برخی اشتباهات، چیپ های قدیمی Core 2 در این سوکت استفاده می شوند.

لپ تاپهای AMD از سوکت S1Gx شرکت استفاده می کنند. پردازنده ها فقط برای این سوکت طراحی شده اند. ازنظر فیزیکی، سوکتها یکسان هستند، برای مثال، S2G4 یک DDR3 است درحالیکه S2G3 یک DDR2 می باشد. با توجه به چیپ های اینتل، اگر پردازنده آپدیت شود، در اینصورت ضربه GHz در طیفی از مدلها دیده می شود.

  • طول عمر

برای مدلهای ۱۷ اینچی بویژه مدلهای بازی اغلب به روش پیاده سازی از بالا به پایین نیاز است. برای XPS Dell و برای بسیاری از مدلهای دل، رویه بالایی لپ تاپ را می تواند برداشت که لولاهای صفحه را پوشش می دهند، در اینصورت سمت راست صفحه را باید تا کرد. گاهی اوقات پیچ های زیادی در امتداد لبه پشتی قرار دارند.

  • Ctrl – x کیبورد

معمولا کیبورد به جایی وصل بوده اما در مدلهای بزرگتر، کیبورد احتمالا با پیچ محکم شده که باید درآورده شوند. با برداشتن کیبورد، بخش بالایی شاسی فقط به تعداد کمی پیچی وصل است. این مورد برای صفحه نمایش هم بدین صورت است، زمانی که پیچ های لولا برداشته شده، در اینصورت قطعه برداشته می شود.

  • برق در لپتاپ های بازی

زمانی که کیبورد و صفحه برداشته می شوند، پایه به صورت یک واحد جامع به تنهایی قرار می گیرد. دو قطعه اصلی یکی شامل سینگ گرما بوده که در مدلهای سطح بالا و متوسط کوچکتر هستند و دیگری پردازنده است. قطعه بزرگتر برای خنک کردن GPU است و زمانی که پیچ ها برداشته می شوند کل قطعات باید برداشته شوند.

  • ضربه زدن

اگر پردازنده لپ تاپ وصل است پس در صورت آسیب، و یا حتی آپدیت کردن آن امکان تعویض آن وجود دارد. اغلب ممکن است یک جفت دندانه با مقیاس  GHz در پردازنده های موبایل وجود داشته باشد. اگر پردازنده به سوکت وصل باشد در اینصورت باید یک پیچ را خارج از ماژول خنک کننده مشاهده کرد، که باید آنرا شل و درآورده.

  • اتصال CPU

اکنون به مغز لپ تاپ دسترسی دارید، پیچ را درآورده و پردازنده عادی را از سوکت ZIF بلند کرد. به منظور تضمین سازگاری، باید به ویژگی اصلی لپ تاپ و طیف پردازنده ها توجه نمود. اینها توسط BIOS در مدل موردنظر پشتیبانی می شوند.

  • قرار دادند در بستر

پردازنده را با دقت در پشت سوکت ZIF رها کرده و فقط پیچ را محکم کرده. مطمئن شوید که از میزان کمی خمیر حرارتی در پردازنده استفاده نموده قبل از آنکه ماژول خنک سازی مجدا نصب شود. فقط پردازنده دسکتاپ به انتقال کارآمد گرما به سینک گرمایی نیاز دارد.

 

تعمیر لپ تاپ های بزرگ

برای مدل لپ تاپ نهایی، یک مدل تجاری پیچیده مطرح می شود. مدل Core اینتل ۱۵ اینیچ استاندارد بسیار ساده است، و در صورت باز کردن آن براحتی می توان mobo و ماژول خنک کننده را پیدا کرد. هر چیز دیگری مستقیما به mobo وصل است که به کاهش هزینه های مربوطه کمک می کند.

علاوه بر ارتقای منظم، رایج ترین موارد مربوط به لپ تاپها شامل خرابی پورتها، کانکتور برق و جکهای هدفون و پورتهای USB هستند.

لپ تاپ دارای ماژولهای قابل تعویض یا کانکتورهای پلاگین است. احتمالا آنها مستقیما به mobo وصل می شوند تا تعویض به سختی صورت بگیرد اما غیرممکن نخواهد بود. در زیر به نحوه تعویض قطعه لحیم شده و ماژول پلاگین اشاره می شود.

اینکار برای هر قطعه ای صورت می گیرد، با اینحال تعویض آسانترین اجزای موجود شامل سوکتهای برق و جکهای صدا می باشند. پورتهای USB با توجه به اندازه شان به مراتب پشتیبان فیزیکی می شوند.

تعمیر صفحه نمایشگر

زمانی که صفحه نمایشگر شکسته شده باید آنرا تعویض کرد و از متخصصان کمک گرفت که هزینه هایی برای شما به همراه دارد.

اگر مشکلات دیگری مانند صفحه نمایشگر تاریک یا لرزان وجود داشته باشد، علت اصلی احتمالا مبدل است که برق صفحه را تامین می کند. تعویض این قطعه به مراتب ارزانتر از پنل است. اگر مشکل مربوط به لامپ پشت صفحه باشد پس باید پنل را عوض کرد.

به منظور دسترسی به خود پنل، حلقه های لاستیکی و پیچ های مخفی زیر را باید جدا کرد. با برداشتن رویه پلاستیکی، پنل مشاهده می شود. در اینصورت هر گونه کابل متصل به پشت پنل اصلی را باید قطع و آنرا از قاب ایمن جدا نمود.

نصب پنل جدید ی مورد از معکوس این فرایند است.

کانکتور برق

کانکتور برق شکسته شده را به نو کردن لپ تاپ کهنه قرار دهید.

  • مشکلات مرتبط با برق

قطعه آسیب دیده به موجب استفاده سنگین از آن شامل کانکتور برق لپ تاپ است. در واقع، بیشتر مشتریان شرکت می دانند که دستگاهها می توانند به راحتی قابل استفاده باشند. بنابراین متوجه می شوید که بسیاری از جایگزینها مانند تصاویر از eBay در دسترس هستند.

  • سوراخ کردن

کانکتور برق اغلب زیر بسیاری از لایه های لپ تاپ قرار می گیرد. اگر به یک قطعه وصل باشد، باید قطعه درست را از سازنده یا eBay سفارش دهید. در مدلهای ارزانتر، احتمالا مستقیما به mobo لحیم می شود.

  • تعویض قطعه آسیب دیده

لنوو میلیونها پیچ بین کانکتور اضافه کرده است هرچند تعداد زیادی از کارتها قابل جاجایی هستند. هنگامی که یکی به کانکتور تک و خط زمینی وصل می شود، مابقی به مسیر کابل زیر کارت شبکه اضافه می شوند.

تعویض اتصال

  • بررسی آسیب

پیچ و خم و قطع متناوب می تواند با چند چیز ایجاد شود، اما یکی از چیزهای اصلی در کنار کابلهای آسیب دیده مربوط به خود اتصال می شود. با گذشت زمان، نوسان و چرخش فیزیکی بعلاوه انبساط گرما می تواند نقطه لحیم کاری را بکشند و باعث ایجاد مشکلات صوتی شده و یا کل اتصال را خراب کند.

  • قدیمی بودن

برای برداشتن اتصال لحیم کاری mobo، به آهن لحیم کاری، نوار بدون لحیم کاری ۲ میلیمتری نیاز است. نوار روی نقطه لحیم کاری گذاشته، آهن را یک ثانیه روی آن نگهداشت، مقدار کمی لحیم کرده، مجددا آهن را یک ثانیه گذاشته و بردارید. این نوار جذب لحیم می شود، و تا زمانی که از بین نرفته آنرا تکرار کرد.

  • نوسازی

مطمئن شوید که اتصال جایگزین درستی را انتخاب کرده اید. آنرا در مقابل PCB گذاشته و لحیم را در نقاط لحیم کاری ذوب نموده. آهن لحیم کاری را بیش از چند ثانیه بر روی یک نقطه نگه نداشته، در غیر اینصورت به پلاستیک و اجزا آسیب وارد می شود.

جهت دریافت هرگونه مشاوره در زمینه عیب‌یابی و تعمیرات تخصصی و پیشرفته لپ تاپ سونی، کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)