نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انواع صفحه نمایش تلویزیون

آشنایی با انواع صفحه نمایش تلویزیون و تفاوت بین آن‌ها

شاید باورش سخت باشد اما تاریخچه تلویزیون به یک قرن پیش باز می‌گردد؛ از تلویزیون‌های مکانیکی گرفته تا تلویزیون‌های الکترونیکی CRT، سپس تلویزیون‌های پلاسما اکنون هم تلویزیون‌های LCD، LED و تلویزیون‌های جدید OLED، AMOLED، Super AMOLED و QLED. اگر شما هم دوست دارید با انواع صفحه نمایش تلویزیون آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی انواع صفحه نمایش تلویزیون

جدا از تلویزیون‌های مکانیکی و CRT که مال خیلی وقت پیش هستند و قرار نیست به آن‌ها اشاره کنیم، تلویزیون‌های پلاسما چندین سال قبل نقش پررنگی در خانه‌های ایرانی داشتند. البته پس از تلویزیون‌های پلاسما، تلویزیون‌های LCD و LDE روانه بازار شدند. اکنون هم تلویزیون‌های جدید OLED و QLED مهمان برخی از خانه‌ها هستند؛ البته اکثر مردم از تلویزیون‌های LED استفاده می‌کنند چراکه تلویزیون‌های جدید OLED و QLED، تلویزیون‌های گران‌قیمتی هستند. تنوع بالای تلویزیون‌ها موجب شده است که تلویزیون‌های پلاسما به زباله‌دان تاریخ تلویزیون‌ها بپیوندند؛ البته تلویزیون‌های پلاسما، ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشتند که هنوز هم از یاد مردم نرفته‌اند.

صفحه نمایش پلاسما

پلاسما به عنوان قدیمی‌ترین انواع صفحه نمایش تلویزیون ، برای نمایش پیکسل‌ها از سلول‌های خاصی که دارای گازهای یونیزه یا پلاسما هستند، استفاده می‌کند. نکته جالبی که در پنل‌های پلاسما وجود دارد این است که این پنل‌ها در مقایسه با پنل‌های LCD پرنورتر هستند و حتی عمق رنگ مشکی آن‌ها بیشتر است. از سایر ویژگی‌های مثبت پنل‌های پلاسما می‌توان به ابعاد بزرگ آن‌ها و نرخ رفرش ریت بالای این تلویزیون‌ها که موجب می‌شد تصاویر با کمترین میزان پرش نمایش داده شوند، اشاره کرد؛ به همین دلیل تلویزیون‌های پلاسما هنوز هم بهترین تلویزیون‌ها برای تماشای صحنه‌های ورزشی و اکشن هستند. البته نباید معایب این نوع تلویزیون‌ها را فاکتور گرفت؛ درواقع ضخامت زیاد، وزن بالا و مصرف انرژی بسیار زیاد از معایب تلویزیون‌های پلاسما بودند.

صفحه نمایش LCD

صفحه نمایش‌ LCD یکی از اصلی‌ترین پنل‌هایی است که نه تنها در تلویزیون به کار رفته است بلکه در دستگاه‌های مختلف دیگر نیز به کار برده شده است. LCD مخفف Liquid Crystal Display به معنای صفحه نمایش کریستال مایع است. درواقع در نمایشگرهای LCD، الکتریسیته موجب فعال شدن کریستال‌های مایع می‌شود که با چرخش این کریستال‌ها، شاهد عبور نور و تولید رنگ‌های مختلف در صفحه نمایش LCD هستیم.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که موجب شد، تلویزیون‌های LCD نیز به زباله‌دان تاریخ تلویزیون‌ها منتقل شوند، عدم نمایش درست رنگ مشکی بود. به همین دلیل کاربران تلویزیون‌های LCD هیچ وقت نمی‌توانستند عمق رنگ مشکی را به خوبی در این نوع تلویزیون‌ها تجربه کنند.

صفحه نمایش LED

یکی دیگر از انواع صفحه نمایش‌ تلویزیون که امروزه جزء پر استفاده‌ترین تلویزیون‌ها است، صفحه نمایش LED می‌باشد. صفحه نمایش LED همان صفحه نمایش LCD است با این تفاوت که برای نوردهی از لامپ‌های LED بسیار کوچک استفاده می‌کند؛ به گونه‌ای که از تعداد زیادی LED در سراسر این پنل استفاده شده است که بعد از عبور نور از فیلترهای رنگی، شاهد تولید تصویر در آن هستیم.

درواقع تفاوت اصلی بین تلویزیون‌های LCD و LED، استفاده از لامپ‌های ال ای دی در تلویزیون‌های LED به جای نور فلورسنت است. علاوه‌بر این تلویزیون‌های LED نسبت به تلویزیون‌های LCD، مزایای متعددی دارند که موجب شده است اکثر مردم به سمت خرید تلویزیون‌های LED کشیده شوند؛ از مهم‌ترین مزایای پنل LED می‌توان به بالا بودن کیفیت تصاویر خروجی و همچنین طول عمر بالای این نوع پنل نسبت به پنل LCD اشاره کرد.

صفحه نمایش OLED

تصور اشتباه برخی از کاربران این است که صفحه نمایش OLED، صفحه نمایش پیشرفته‌ای از پنل LED است؛ درصورتی که اینگونه نیست. پنل OLED مخفف Organic Light Emitting Diode به معنای دیود ارگانیک گسیل دهنده نور است یعنی اینکه نور در این پنل برخلاف پنل LCD توسط هر پیکسل به صورت جداگانه تولید می‌شود؛ به همین دلیل پنل OLED موجب افزایش دید در شرایط نوری زیاد می‌شود. البته نباید فراموش کرد که در پنل OLED از لایه‌ای از مواد ارگانیک بین دیودها استفاده شده است که موجب ایجاد شبکه‌ای منفعل خواهد شد.

صفحه نمایش Super AMOLED

جدا از تمامی مزایایی که تلویزیون‌های امولد دارند از مشکل بزرگی هم رنج می‌برند که شامل کاهش دید در نور زیاد می‌باشد؛ به همین دلیل سامسونگ تصمیم گرفت برای حل این مشکل در پنل‌های امولد، نسل جدید تلویزیون‌های Super AMOLED را روانه بازار کند. پنل‌های Super AMOLED به دلیل برخوردار بودن از لایه‌هایی با فاصله‌های خیلی کم، مشکل کاهش دید در نور زیاد در پنل امولد را برطرف کردند.

صفحه نمایش QLED

و اما جدیدترین انواع صفحه نمایش تلویزیون ، صفحه نمایش QLED است. تکنولوژی ساخت این نوع پنل‌ها، کوانتوم دات است که نوعی ساختار مولکولی می‌باشد که در ابعاد بسیار کوچک در حد نانو از سیلیکون‌های نیمه رسانا تولید می‌شود. بازتاب نور این ذرات بسیار زیاد و دقیق است؛ به همین دلیل کیفیت تصاویر خروجی در پنل QLED فوق‌العاده است. از دیگر ویژگی‌های این پنل می‌توان به بالا بودن میزان دقت رنگ‌ها و همچنین کنتراست بسیار بالا اشاره کرد.

صفحه نمایش AMOLED

نسل دیگر از حرفه‌ای‌ترین انواع صفحه نمایش تلویزیون ، صفحه نمایش AMOLED است که نسخه بهبود یافته پنل OLED می‌باشد؛ به همین دلیل برتری‌های زیادی نسبت به پنل OLED دارد. دلیل نمایش تصاویر فوق‌العاده باکیفیت در پنل امولد برخوردار بودن این پنل از شبکه فعالی از پیکسل‌ها است که حداقل از دو لایه نازک ترانزیستور برخوردارند.

البته کیفیت بالای تصاویر در پنل‌های امولد تنها ویژگی مثبت این نوع پنل‌ها نیست؛ یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع پنل‌ها مصرف انرژی کمتر نسبت به سایر پنل‌های تلویزیون است. بنابراین کاربرانی که به سراغ خرید تلویزیون‌های امولد می‌روند با یک تیر دو نشان می‌زنند به گونه‌ای که هم تلویزیونی خریداری می‌کنند که در کیفیت بالای نمایش تصاویر با تلویزیون‌های دیگر قابل مقایسه نیست و هم اینکه مصرف انرژی آن خیلی کمتر است.

تعمیر تلویزیون سونی

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *