نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آموزش تعمیرات کارت گرافیک

کارت گرافیک چیست و انواع آن

قبل از آنکه بخواهیم درباره دوره آموزشی تعمیرات کارت گرافیک  مطالبی را ارائه دهیم  بهتر است که در ابتدا درباره اینکه کارت گرافیک چیست و چه نقشی را درلپ تاپ یا کامپیوتر به عهده دارد توضیح دهیم . نام دیگر کارت گرافیک پردازشگر گرافیکی (GPU) می باشد.واحد پردازش گرافیکی یک چیپ الکترونیکی می باشد و برای رندرینگ تصاویر استفاده می گردد وسبب نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایش کامپیوتر، لپتاپ، یا مانیتور می شود.

کارت گرافیک چیست؟

در ابتدا پردازنده مرکزی CPU  همان کار GPU را  هم انجام می داد ولی به مرور افت شدید در محاسبات نرم افزاری اتفاق افتاد که در نهایت واحدهای پردازش گرافیکی طراحی و ساخته شدند که دارای هسته زیاد و سرعت کمتر و دارای قابلیت رندرینگ می باشد .

کلمه (GPU) دارای معانی مختلفی می باشد که می توان اشاره کرد به برد گرافیکی ، کارت ویدئو ، آداپتر گرافیکی ، کارت نمایش واحد ، پردازش دیداری .از تولید کنندگان پردارنده گرافیکی می توان به NVIDIA ، ATI (بخشی از AMD) و Intel , GFORCE اشاره کرد.که شرکت های تولید کننده از یکی از آن ها استفاده می کنند.

خود پردازنده‌های گرافیک به مادر برد یا CPU چسبیده است که به این مدل مادر بردها میگویند گرافیک آن برد دارد و یا مستقل از مادر برد و CPU می باشد.به نوعی از پردازنده‌های گرافیکی ، کارت گرافیک می گویند. به صورت مجزا از مادر برد بر روی آن نصب می گردد کارت‌های گرافیکی می‌توانند بیش از یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) داشته باشند.

کارت‌های گرافیکی از لحاظ هزینه ممکن است از چند صد هزار تومان تا چندین میلیون تومان متغییر باشد .این بستگی به این دارد که چه کاری از کارت گرافیک انتظار داشته باشیم.مثلاً یک کاربر ساده که سیستم رایانه برایش کاربردی اداری دارد مسلماً با یک نقشه کش ساختمان که میخواهد از نقشه کشیده شده اش توسط نرم افزارهای مختلف از جمله تری دی مکس , راینو , رویت آچیتکچر و یا اتوکد و … رندر میخواهد بگیرد فرق میکند و باید کارت گرافیکی خیلی حرفه ای تر از اولی که همان کاربر اداری از کامپیوتر است را باید داشته باشد.چرا که هزینه تولید این نوع گرافیک ها بیشتر از انواع تعبیه شده آن می باشد.

انرژی الکتریکی که در لپ تاپ ها مصرف می شود هزینه مصرفی برق را بالا می برد چرا که قدرت پردازشی کارت‌های گرافیکی بالا می باشد. و زمانی هم که مصرف باتری بالا رود کارت گرافیک گرم می شود که توسط فن هایی که روی کارت گرافیک می باشد خنک می شود این فن ها توسط هیت سینک و خمیر سیلیکن به برد کارت گرافیک وصل میشود. یک نوع دیگری از سیستم های خنک کننده هستند که بدون صدا کار می کنند اما استفاده از این سیستم گران قیمت است.

نوعی دیگر از پردازنده‌های گرافیکی وجود دارد که به آن آنبرد می گویند .عمل پردازش تصویر توسط چیپ‌ها در این سیستم انجام می‌ گردد که از اول بر روی مادربرد قرار داشته است.گرافیک‌های تعبیه شده معمولاً فقط شامل یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) هستند.

در پردازنده های گرافیکی آنبورد هر مقدارفضایی که نیاز داشته باشد از رم کامپیوتر استفاده می کند چرا که حافظه رمی که اختصاصی باشد را ندارد. هزینه های پردازنده های گرافیکی آنبورد نسبت به کارت گرافیک کمتر است.اگر قصد انجام کارهای گرافیکی زیادی را ندارید می توانید از پردازنده گرافیکی آنبرد استفاده کنید اما اگر کارهای گرافیکی انجام می دهید و نرم افزارهای  پرکاربرد طراحی را می خواهید بر روی سیستم خود نصب کنید نیاز به یک کارت گرافیک دارید .

اما چطور بفهمید که گرافیک آنبورد هست یا نیست می توانید به پورت های خروجی  مادر برد نگاه کنید درصورتی که خروجی مثل VGA، DVI یا HDMI پیدا کردید پردازنده اصلی و یا مادر برد دارای یک گرافیک آنبورد می باشد و درصورتی هم که از لپ تاپ استفاده می کنید برای فهمیدن این موضوع از قسمت مشخصات آن می توانید متوجه شوید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *