نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

قابلیت دالبی ورژن در تلویزیون ها

قابلیت دالبی ورژن در تلویزیون ها

ممکن است هنگام خرید یک تلویزیون کلمه ی دالبی ورژن یا Dolby Vision را مشاهده نمایید و اما به طور کامل در مورد قابلیت های آن اطلاعات کافی را نداشته باشید. این فناوری در واقع جهت تقویت تصاویر ارائه شده است تا شما به راحتی بتوانید تصاویر و فیلم های خود را با کیفیت زیادی مشاهده نمایید.

دالبی ورژن چیست؟

شاهد بخواهید بدانید که قابلیت Dolby Vision چیست تا به آسانی بتوانید خرید تلویزیون را انجام دهید. دالبی ورژن در واقع جزوه ی از استاندارد های HDR است. با وجود این قابلیت در کنار HDR تلویزیون از کیفیت تصویر بالایی برخوردار است و حتی از تلویزیون های HDR10 نیز پیشی می گیرد.

عملکرد دالبی ورژن به این صورت است که ابتدا در کارخانه داده هایی ثبت می شود و سپس در تلویزیون پخش می شود به بیان ساده از یک استراتژی تولید به مصرف تبعیت می کند. عملکرد دالبی ورژن ها در تلویزیون به این صورت است که داده ها در هر فریم دالبی تنظیم شده و بعد توسط وسایلی که قابلیت پخش این فرمت را دارند به همانگونه که در کارخانه برنامه ریزی شده است به نمایش در می آید بدون هیچ کم و کاستی. با وجود فرمت ها دالبی ورژن شما می توانید تصاویر با کیفیت را تجربه نماید. در فناوری HDR10 ارائه ی تصاویر به این صورت نیست. در فناوری HDR10 تصاویر بر اساس قابلیت HDR پخش می شود و اتفاق خارق العاده ای در ایجاد تصویر به وجود نمی آید.

در عملکرد دالبی ورژن به ازای هر رنگ (سبز، آبی و قرمز) 12 بیت پشتیبانی می شود و این حجم تفاوت اصلی بین دالبی ورژن و HDR است.

حال آنکه در HDR10 هر رنگ شامل 10 بیت می شود.

از دیگر ویژگی های دالبی ورژن می توان به تکنولوژی فرا داده ها پویا اشاره کرد. اما فرا داده های پویا چه عملکردی را بر عهده دارند. به بیان ساده تر فرا داده ها در واقع داده ی اضافیه و تعیین کننده ی چگونگی و کیفیت نمایش محتوای HDR می باشد.

در فناوری دالبی ورژن هر صحنه و یا در هر فریم تنظیم میزان روشنایی و سطح رنگ ها با استفاده از فرا داده های پویا صورت پذیر است.

به بیان ساده تر در این فناوری طیف رنگ ها بیشتر و عمق و جزئیات آن ها بهتر بوده و همچنین عمق رنگ ها نیز وسیع تر می باشد. لازم است بدانید که اگر تلویزیون شما از قابلیت دالبی ورژن پشتیبانی می کند پس حتما فرمت HDR10 نیز در این تلویزیون قابل اجرا بوده است.

مقایسه ی Dolby vision و HDR10

با وجود شباهت های این دو قابلیت با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند. در این قسمت می خواهیم تفاوت این دو قابلیت را عرض یابی نماییم.

مهمترین ، اصلی ترین و اولین تفاوت در واقع عمق رنگ ها و روشنایی آن هاست. با توجه به مطالب فوق در دالبی ورژن تا عمق 12 بیتی رو نسبت به عمق 10 بیتی HDR10 به همراه داریم. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که 12 بیت و 10 بیت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ یا 2 بیت می تواند تفاوت بزرگی را ایجاد نماید؟ ممکن است از نظر شما تفاوت فقط بر سر 2 بیت باشد اما این طور نیست. 12 بیت در واقع توانایی دسترسی به 68 میلیارد رنگ را دارد. در حالی که 10 بیت 1 میلیارد را پشتیبانی می کند.

حال ممکن است تفاوت این 2 بیت را حس کنید و بفهمید که دالبی ورژن می تواند در شرایطی قدرتمند تر از HDR باشد.

به بیان ساده تر نیز این تفاوت در رنگ ها می تواند در کیفیت تصاویر نیز تاثیر گذار باشد و کیفیت تصاویر در دالبی ورژن به طبع بهتر از HDR10 بوده است.

دومین تفاوت بین این دو ابر قدرت متادیتا می باشد. اما متادیتا یعنی چه؟ متادیتا در واقع داده ای اضافی است که می تواند چگونگی نمایش محتوای HDR را تعیین نماید و سپس این داده ها را در اختیار تلویزیون قرار دهد.

در دالبی ورژن متادیتای پویا وجود دارد. این متادیتا می تواند پیوسته برای تنظیم و تعدیل سطوح رنگ و روشنایی در هر صحنه یا حتی در هر فریم استفاده شود.

تفاوت سومین این دو فرمت آن هاست. دالبی ورژن برای اجرا به HDMI 2.0 نیاز ندارد. اما در HDR وجود این فرمت لازم است.

تقاوت آخر روشنایی این دو است. در HDR میزان روشنایی تا 1500 و 2000 نیت است و به راحتی می تواند این محدوده را پوشش دهد. اما در دالبی ورژن به تصویر کشیدن تصویر با 10 هزار نیت اتفاق می افتد.

حرف آخر

اگر تلویزیون شما از قابلیت دالبی ورژن استفاده م یکند پس بدون شک می تواند HDR10  را نیز پشتیبانی کند. اما همیشه قابلیت دالبی ئرژن نسبت به HDR دارای برتری می باشد. امروزه اکثر سازنده ها در تلویزیون های خود از این قابلیت استفاده می کنند.

 

 

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *