نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت تصویر تلویزیون های سونی

از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت تصویر تلویزیون چه می دانید؟

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت تصویر / تمام شرکت های تلویزیون سازی، در تلاش هستند که روز به روز فناوری جدید را برای سهولت کار افراد، روانه بازار کنند و به همین دلیل، رقابت سختی را با یکدیگر دارند. یکی از دغدغه های امروزه این شرکت ها، بهبود بخشیدن بیشتر به کیفیت تصویر تلویزیون های خودشان است. از همین رو با بکارگیری افراد توانمند، سعی در اختراع تکنولوژی‌های نوین هستند تا از یکدیگر پیشی بگیرند.

تصویر و عامل جذاب کننده

اولین مسئله که ما را هنگام خرید یک تلوزیون، به خودش جذب می کند، تصویر و کیفیت نمایشگر یک تلویزیون هست. ولی همه ما هنگام خرید یک تلویزیون به دلیل وجود انواع مختلف از آن با مشکل روبه رو هستیم؛ هرچند که مسائلی از قبیل مصرف انرژی، کنتراست، وضوح روشنایی و تصویر و…، این سردرگمی را بیشتر خواهد کرد. در بحث انتخاب کیفیت تصویر، ما میتوانیم به انواع مختلفی از صفحه نمایش ها رجوع کنیم که کیفیت مناسبی را به ما ارائه می دهد که عبارتند از:

1)  SD

2)  HD

3)  FULL HD

4)  4K

5)  8K

برای شناخت بیشتر این صفحه نمایش ها، نیازمند دانستن اطلاعاتی راجع به رزولوشن و پیکسل می باشد.

پیکسل (PIXEL)

کوچک ترین بخش بر روی صفحه نمایش، پیکسل می باشد که خانه‌هایی مربعی شکل می باشند و از کنار هم قرار گرفتن، یک صفحه نمایش را ایجاد می کنند. که مقدار آن را با نام رزولوشن بیان می کنند.

رزولوشن یا  RESOLUTION

رزولوشن، تعدا قرار گرفن این پیکسل هارا با اعداد به ما نشان می دهد. این اعداد با ضرب دو عدد در هم مشخص می شوند که عدد اول، بیانگر تعداد پیکسل ها در سطر افقی و عدد دوم، بیانگر تعداد پیکسل ها در سطر عمودی هست.

هرچه این مقدار عدد بیشتر باشد، پیکسل های به کار رفته در آن صفحه نمایش بیشتر بوده و در نتیجه کیفیت تصویر بهتری را به ما ارائه خواهد داد. حال با بررسی کامل صفحه نمایش ها، قدم اول برای انتخاب یک تلویزیون خوب را برمی داریم.

کیفیت صفحه نمایش SD

در زمان های قدیم، این کیفیت تصویر، رواج بسیاری در تلویزیون ها و فیلم‌های سینمایی داشت و کیفیتی مانند 480*720 را برای ما به نمایش در می آورد.

اما امروزه به دیل روی کار آمدن صفحه نمایش های جدید تر، دیگر کاربرد چندانی ندارند.

کیفیت صفحه نمایش HD

HD یا HIGH DEFINITION، بعد از وارد شدن به بازار جهانی، تحولی عظیم در زمینه صفحه نمایش ایجاد کرد؛ به طوری که تمام مردم از این فناوری به وجد آمده بودند؛ زیرا تصاویر را با کیفیت و صدای بهتر تماشا می کردند.

این فناوری با به کاربردن 720*1280 پیکسل در خود، این شرایط را رقم زد.

خرید این تلوزیون، قابلیت تجربه رنگ ها و تصاویر و همینطور صدای واضح تر نسبت به SD را به کاربرانش ارائه داد اما این پایان ماجرا نبود و تحولی جدید، در انتظار انسان ها بود.

کیفیت صفحه نمایش FULL HD

با تکمیل کردن و ارتقای صفحه نمایش HD توسط دانشمندان، صفحه نمایشی به نام FULL HD پدیدار شد. این فناوری حس تجربه یک تصویر واقعی را بعد از اختراع اولین تلویزیون، به کاربران ارائه داد.

تصویری که همه را مجذوب خود کرد؛ چرا که شما می توانید در این نوع صفحه، زوم کرده و تصاویر را با تغییر نکردن کیفیت، تماشا کنید و از آن لذت ببرید. و رزولوشن این صفحه نمایش 1080*1920 هست.

اما برای تجربه این مورد، نیاز به کابل HDMI هست؛ چرا که افت تصویر را به کاربر نمی دهد.

اما پیشروی دانش و حرکن جوامع به سمت ارتقای تکنولوژی، بعد از گذشت دو دهه، ما را شاهد نسل جدید از صفحه‌های نمایش کرد.

کیفیت صفحه نمایش 4K

این تکنولوژی، انتظارات انسان هارا فراتر برد؛ چون تصویر ارائه شده توسط آن، تقریبا 4 برابر صفحه نمایش FULL HD بود و به همین دلیل، به آن 4K گفته می شود.

تعداد پیکسل به کار رفته در آن، 2160*3840 می باشد که رزولوشن بسیار بالایی ست و بیننده را چنان جذب خود می کند که گویا با تمام وجود، آن رنگ هارا از نزدیک و به صورت زنده تماشا می کند. اما فعالان این حوضه، دست از تلاش برنداشتند و نسل 8K را ایجاد کرده و به نسل بشر، عرضه کردند.

کیفیت صحفه نمایش 8K

آخرین نسل از صفحه نمایش های موجود در بازار که با رزولوشن 4320*7680 می باشد و خارق العاده ترین تصویر را به نمایش می گذارد. در این نوع صفحه نمایش ها، پیکسل ها به گونه‌ای در کنار هم قرار دارند که چشم انسان، قادر به رویت پیکسل هایش نیست.

HDR

HDR یا HIGH DYNAMIC RANGE یعنی محدوده دینامیکی بالا که به مفهوم نسبت روشنایی به تاریکی است که فعال کردن آن باعث بالا رفتن کیفیت تصویر می شود و عمق و حجم بهتری از رنگ هارا به چشمان ما می رساند.

HDR یک دنیایی از سرگرمی ست که باعث می شود انسان در رنگ ها، غرق تماشا بشود و با رنگ اصلی، تصاویر را مشاهده کند.

توجه: تلوزیون هایی که قابلیت HDR دارند، حتی اگر صفحه نمایش آنها FULL HD باشد، کیفیت تصویر بهتری نسبت به تلویزیونی که صفحه نمایش 4K دارد و فاقد HDR می باشند، ارائه می دهد.

HDR انواع مختلفی دارد که روز به روز در حال بروزرسانی هستند و سه نسخه HDR10 و HDR10+ و DOLBY VISION، زیر مجموعه‌ای از آن می باشند که توسط مشارکت شرکت های سامسونگ، آمازون، فاکس و نتفیلیکس، توسعه پیدا کرده‌اند و در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

HDR10-

این تکنولوژی که توسط اتحادیه UHD با همراهی شرکت های سامسونگ، نتفیلیکس و فاکس توسعه پیدا کرد، کمک شایانی به زمینه صنعت تلوزیون کرده و باعث به وجود آمدن فرمت HDR10 شدند که تأثیر بسیار خوبی در روند بهبود این تکنولوژی گذاشت. و سهم شایانی در بالابردن کیفیت پخش تصاویر، برجا گذاشت.

HDR10 را برای تبلیغ، در بازار به آسم ULTRA HD PREMIUM می شناسند.

HDR10+-

این فرمت هم به صورت جداگانه توسط سامسونگ و آمازون توسعه پیدا کرد که موجب شد نظر بیشتر شرکت های تلویزیون سازی را به خود جلب کند و از این فرمت استفاده کنند.

اما باید به نوع دیگری از این فرمت اشاره کرد که به DOLBY VISION معروف هست و کامل تر و بهتر از دو نسخه دیگر می باشد و کیفیت تصویر و پوشش رنگ بهتری را به نمایش می گذارد.

DOLBY VISION

کامل ترین مکمل در تلویزیون ها برای ارائه بهتر رنگ ها که رقیب جدی برای HDR10+ می باشد. این مورد به کاربر این اختیار را می دهد که حتی تا اندازه‌های جزئی، تغییرات را ایجاد کنند. و از نظر کیفیت روشنایی، ده برابر بیشتر از فرمت HDR10 هست و پویایی خاصی را از خود به نمایش می گذارد.

اما تن‌ها HDR نقش مهمی در وضوح تصویر ندارد؛ کنتراست هم این نقش مهم را بر عهده دارد.

CONTRAST RATIVE

نسبت سیاه ترین نقطه یک تصویر به روشن ترین تصویر یا به عبارت دیگر، نسبت سیاه ترین قسمت به سفید ترین قسمت را نسبت کنتراست می گویند که هرچقدر این نسبت زیاد باشد، کیفیت پخش بهتری دارد و خطوط، در رنگ اصلی خودشان ظاهر می شوند.

کنتراست، درجه‌های مختلفی دارد که اگر هرچه این درجه و عدد ها، بیشتر بشود، کیفیت تصویر بهتر بوده و نسبت رنگ بهتری را برای ما به نمایش خواهد گذاشت.

کنتراست در محل هایی که نور کم هست، قابل تشخیص است ولی در محل های پرنور، کنتراست مشکل تشخیص پیدا می کند و نمی توان به طور کامل، نوعش را در یک تلوزیون یافت.

و در نهایت، تمام این موارد توسط نمایشگر، کامل می شوند و دست به دست هم، یک صفحه نمایش بی نقص و دلچسب را ایجاد میکنند.

صفحه‌های نمایشگر

سیر تغییر و تحول نمایشگرها از سال 1980 شروع شد که در اوایل اختراع این تکنولوژی، تلویزیون ها با ابعاد کوچک و ضخامت بزرگ، به همراه تصاویر سیاه و سفید موجود بودند. اما پس از طی چند دهه، تلویزیون هایی با ضخامت کمتر ولی با ابعاد بزرگتر ساخته شدند و با بالارفتن کیفیت تصاویر، امروزه می تواند انسان را ساعت ها به پای تلویزیون بناشند و شیفته خود کند.

این تغییرها در اثر پیدایش صفحه‌های نمایش جدید رخ داد که اهمیت بالایی را در کیفیت تصاویر دارند و نقش مهمی را به دوش می کشند.

صفحات نمایش، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  1. LCD
  2. LED
  3. QLED
  4. OLED

LCD

LCD یا LIQUID CRYSTAL DISPLAY به معنی صفحه نمایش با مایع محلول کریستال، یکی از صفحه نمایش هایی می باشد که توانایی وضوح بالا در پخش به همراه کنتراست و زاویه بسیار خوبی را داراست و به دلیل این ویژگی‌ها و آسیب نزدن به چشم، در مراکز اداری پرکاربرد است.

صفحه‌های تخت یا LCD، می توانند در ابعاد بزرگ ساخته شوند و با این حال، افت کیفیت نداشته باشند و عمر خوبی را به کاربر ارائه بدهند.

البته سرعت پاسخ دهی این صفحه‌ها، باعث شد که استفاده از مانیتورها و تلویزیون های قدیمی، به فراموشی سپرده شود و انسان ها به این تکنولوژی روی بیاورند.

LED

LED، یکی از پرکاربردترین صفحه نمایش ها در عصر حال می باشند. چرا که مزایای بسیار زیادی نسبت به صفحه نمایش های تخت را دارا هستند.

LED، همان LCD است ولی با این تفاوت که به جای لامپ های فلورسنت که عمر کوتاهی دارند، لامپ های LED به کار رفته است و موجب شده است که این تلویزیون ها، طول عمر خوب بدون افت تصویر را داشته باشند و تمام این عوامل، دست به دست هم دیگر داده‌اند تا به یکی از صفحات نمایشی پرطرف دار تبدیل بشود.

QLED و OLED

در فناوری QLED، شرکت سامسونگ، با استفاده و بکارگیری از تکنولوژی کوانتوم دات، یک رقابت سختی را بین خود و OLED ال جی ایجاد کرده است. ولی با این حال، فناوری OLED ال جی، هنوز در بازار بر QLED سامسونگ غلبه کرده است و همین موضوع باعث شد که سامسونگ از نسل جدید تلویزیون ها خود در آینده به نام QD-LED رونمایی کند.

در QLED ها، قرار گرفتن نور کوانتم دات بر روی ذرات پنل صفحه LED، باعث شده است که تمام این ذرات، نور جداگانه ای از خود ساطع کنند. صفحه‌های نمایش OLED هم به دلیل وجود دیودهای نوری، هر بخش آن، نور جداگانه ای را از خود پخش میکند و همین مورد، دلیل خرابی پیکسل های این نوع صفحات در مدت زمان های استفاده بیش از حد و در حالت ثابت می باشد.

اما OLED ها از نظر کنتراست و زاویه دید، برتری واضحی نسبت به QLED ها دارا هستند که همین موضوع، باعث گران قیمت تر بودن این نوع صفحه نمایش تلویزیون ها با رقبای خود می تواند باشد.

تعمیر تلویزیون خود را به کارشناسان ما در مرکز تعمیرات سونی بسپارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *