نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آموزش تعویض سوکت پلاستیکی

آموزش تعویض سوکت های پلاستیکی بدون سشوار

امروزه دستگاه‌های بسیاری در بازار موجود هستند که ما می‌توانیم از آن‌ها به خوبی استفاده کنیم و به عبارتی بهتر این ابزارها از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین ابزارها هستند. به عنوان مثال تلفن‌های همراه – تبلت‌ها – مودم‌های جیبی و دیگر دستگاه‌ها که به قدری کوچک هستند که شما می‌توانید آن را در کیف کوچک یا حتی جیب خود جا دهید. همه این ابزارهای الکترونیکی از دسته وسایلی هستند که امروزه ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

همان طور که گفته شد این دستگاه‌ها، الکترونیکی بوده و برای کار کردن نیازمند برق هستند و همین شرکت‌های تولید کننده راه‌های مختلفی را برای تامین انرژی مورد نیاز برای این دستگاه‌ها در نظر گرفته‌اند ولی در این میان عامیانه‌ترین و پرکاربردترین روش که می‌توان گفت 99 درصد دستگاه‌های الکترونیکی از آن استفاده می‌کنند، شارژ کردن است که شما دستگاه را به برق متصل می‌کنید و دستگاه بعد از مدتی شارژ می‌شود. در واقع هر دستگاهی درون خود دارای یک باطری است که برق مورد نیاز خود را در آن ذخیره کرده و زمانی که شما دستگاه را از برق جدا کنید شروع به استفاده از باطری خواهد کرد و هر باطری بنابر توان خود مدت زیادی انرژی را تامین خواهد کرد.

اتصالی که بین شارژر و دستگاه جهت شارژ صورت می‌گیرد با استفاده از کابل و سوکت بوده که این سوکت‌ها بستگی به طرح و نوع دستگاه از نظر شکل، نوع و اندازه متغیر است. هدف ما در این مقاله این موضوع است که در مورد خرابی این سوکت‌ها صحبت کرده و روش‌های تعویض این سوکت‌ها را در زمان خرابی بدون استفاده از دستگاه‌هایی نظیر سشوار صنعتی و فقط با استفاده از دستگاه‌های ساده‌تر مانند هیتر را آموزش دهیم و در مورد آن صحبت کنیم.

خرابی و مشکلاتی که سوکت ها را تهدید می کند:

از اصلی‌ترین دلایل خرابی سوکت‌های ورودی در 80 درصد اوقات خود کاربر است، به عبارتی کاربران برخورد مناسبی با بخش سوکت‌های ورودی مانند سوکت شارژر ندارند و با بی توجهی زیاد و با فشار زیاد کابل شارژر را متصل کرده یا از آن جدا می‌کنند، در حالی که می‌توانند بدون فشار زیاد و با ملایمت این کار را انجام دهند تا عمر سوکت افزایش پیدا کند و به عبارتی بهتر، بخش‌های سوکت‌های ورودی به اندازه‌ی عمر مفید خود کار کند نه کمتر. اما شما که به عنوان تعمیرکار هستید باید بتوانید این مشکلات را به راحتی برطرف کنید زیرا چیزی که در نهایت مشتری می‌خواهد این است که دستگاه وی مانند روز اول درست باشد و خوب کار کند.

سوکت‌ها فقط محدود به سوکت‌های شارژ نیستند و ما سوکت های USB – سوکت‌های میکروفون یا خروجی صدا را در دستگاه‌های مختلفی مشاهده می‌کنیم. خرابی که برای اکثر سوکت‌ها پیش می‌آید این است که یا اتصالی پیدا می‌کنند،  یا دچار شکستگی می‌شوند و برخی از پایه‌های آن‌ها قطع می‌شود یا حالت نیمه اتصالی پیدا می‌کنند که در حالت نیمه اتصالی به صورت گاه و  بیگاه قطع و وصل می‌شوند.

ساختار بسیاری از سوکت‌های امروزی مانند سوکت‌های تلفن همراه بیشتر از پلاستیک است و  پلاستیک در برابر حرارت ذوب شده و از بین می‌رود، این در حالی است که پایه‌های سوکت فلزی بوده و فقط با حرارت جدا شده یا نصب می‌شوند. پس برای برداشتن یا نصب سوکت جدید باید چه کرد؟ از آن جایی که پایه‌ها از اصلی‌ترین بخش‌های سوکت هستند، شما مجبور به استفاده از حرارت هستید ولی روش استفاده‌ی صحیح از حرارت به راحتی و بدون این که سوکت دچار خرابی شود، این است که کار نصب یا برداشتن سوکت را به درستی و بدون آسیب و فقط با استفاده از هیتر انجام دهید.

روش و آموزش برداشتن و گذاشتن سوکت با استفاده از هیتر:

برای برداشتن سوکت ابتدا بعد از باز کردن صحیح دستگاه محل سوکت را با تینر و فرچه (مسواک) به صورت کامل تمیز کنید. در مرحله‌ی بعدی از خمیر فلکسی یا روغن فلکسی مرغوب استفاده کرده و پایه‌های سوکت را که به برد متصل شده، به روغن یا خمیر فلکسی آغشته کنید تا کامل جذب پایه‌ها شود. (بهتر است مراقب باشید خود بدنه‌ی پلاستیکی سوکت روغنی نشود.) روغن یا خمیر فلکسی باعث می‌شود در زمانی که شما حرارت می‌دهید حرارت بدون سوزاندن آن بخش یا قطعه به صورت یکسان بر روی هدف مورد نظر پخش شده و به آرامی باعث ذوب شدن بهتر قلع شود و به همین منظور برای قطعه‌برداری باید از این روغن استفاده کنید. لازم به ذکر است که در این مورد استفاده از روغن یا  خمیر تفاوتی ندارد و هر کدام را که استفاده می‌کنید همان کار را خواهد کرد.

در ادامه بعد از آغشته شدن پایه‌های سوکت موردنظر به روغن فلکسی نوبت به هیتر می‌رسد. از آن جایی که قطعات زیادی در اطراف سوکت وجود دارند که در معرض آسیب هستند بهتر است حرارت را متمرکز بر پایه‌های سوکت کنیم تا بقیه قطعات حرارت نبینند که برای این کار باید نوک هیتر را از نوع نازک استفاده کنید تا حرارت را به جای پخش کردن بر یک بخش کوچک و با شعاع کوچک بتواند متمرکز کند. بعد از انتخاب سری هیتر مناسب در ادامه هیتر را روشن کرده و به آرامی هیتر را به پایه های سوکت نزدیک کنید و تا اندازه‌ای که مناسب باشد بیشتر نزدیک نکرده و با حالت رفت و برگشتی پایه‌های سوکت را حرارت دهید و به این ترتیب ذوب شدن پایه‌ها به خوبی دیده می‌شود. همزمان با این عملیات با استفاده از یک پنس خوب سوکت را گرفته و منتظر بمانید تا پایه قلع به خوبی ذوب شده و در زمانی که پایه‌های قلع کاملا ذوب شد به آرامی و به صورت عمودی با استفاده از پنس سوکت را به صورت عمودی بلند کنید و کنار بگذارید.

بعد از برداشتن سوکت مدتی صبر کنید تا محلی که سوکت به آن نصب بوده کاملا خنک شود، زیرا دست زدن به این ناحیه که قلع آن در حالت مایع و ذوب قرار دارد می‌تواند باعث به‌وجود آمدن اتصالی شود. بعد از خنک شدن محل  قطعه برداری با استفاده از مسواک و تینر مجددا محل را تمیز کرده و روغن باقی مانده از عملیات قطعه برداری را کاملا تمیز کنید. بعد از تمیز کردن بخش مورد نظر با استفاده از یک هویه تمیز مجددا جای پایه‌های سوکت را که روی برد هستند را کاملا تمیز کنید و قطعه نو به آن اضافه کنید.

در این حالت مجددا سوکت جدید را دقیقا در مکان خود قرارداده و با استفاده از ذره بین بزرگ یا لوپ دقت کنید که پایه‌ها دقیقا در جای خود قرار بگیرند و بعد از جاگذاری قطعات به هیچ  عنوان برد را تکان ندهید.

سپس هیتر را روشن کرده و شدت باد خروجی را در کمترین حالت بگذارید زیرا در صورت وجود خروجی هوای شدید هیتر باعث تکان خوردن سوکت شده و اتصالی پیش می‌آید. بعد از قرار دادن باد در کمترین مقدار حرارت را نیز در وضعیت مناسبی قرار دهید و نیم درجه بیشتر از زمانی باشد که قصد برداشتن قطعه را داشتید ومجددا پایه‌های سوکت را حرارت دهید ( لازم به ذکر است که در زمان جاگذاری قطعه جدید نیازی به استفاد از خمیر یا روغن فلکسی نیست)

حرارت دادن را ادامه دهید تا پایه‌ها به خوبی در جای خود غرق در قلع شوند و بعد حرارت دادن را متوقف کرده و  منتظر باشید تا محل خنک شود و بعد از خنک شدن در ابتدا آزمایش کنید که سوکت تکان نخورد و خوب نصب شده باشد و با چشم به خوبی اتصالات پایه‌های سوکت را بررسی کنید. بعد از اطمینان از نصب صحیح پایه‌ها دستگاه را ببنید و شارژ را به آن وصل کنید و ببنید آیا دستگاه ( مثلا گوشی موبایل ) شارژ می‌شود یا خیر. در صورتی که شارژ شروع می‌شود باید به شما تبریک گفت سوکت به درستی نصب شده و اتصالات نیز صحیح است در غیر این صورت باید مجددا اتصالات و حتی در برخی موارد خود سوکت ها را بررسی نمایید زیرا در برخی موارد پیش می‌آید که اتصالات و نصب قطعه شما صحیح است ولی به دلیل خرابی خود سوکت کار نمی‌کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *