نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

قلع مردگی چیپ

قلع مردگی چیپ چیست؟

یکی از اشکالات مشاهده شده در چیپ های مادربرد، مشکل قلع مردگی چیپ است. اگر با علت بروز این اشکال و شیوه رفع آن آشنایی ندارید، مطالب ارائه شده در این مقاله راهنمای خوبی برای شما خواهند بود. در این مقاله برآنیم تا ضمن بررسی ساختار چیپ، علت بروز اشکال در آن و روشهای رفع آن را شرح دهیم.

برای شروع بد نیست بدانید که در زیر چیپ های مادربرد، به ازای هر پایه، یک توپ قلع وجود دارد. این توپ قلع ها در واقع رابط بین چیپست و مادربرد هستند. این توپ قلع‌ها، معمولاً پس از چند سال کارکردن مادربرد، خاصیت رسانایی خود را از دست می‌دهند. از دست رفتن خاصیت رسانایی و ارتباطی قلع‌ها، همان اتفاقی است که از آن با نام قلع‌مردگی یاد می‌شود.

یکی از رایج‌ترین روش‌های موجود جهت تشخیص قلع مردگی چیپ، وارد کردن فشار به این قطعه است. برای مثال اگر مادربردی با سوئیچ شدن تصویر ندهد، می‌توان با وارد کردن فشار به آن، وجود یا عدم وجود قلع‌مردگی را در آن تشخیص داد. در صورتی که پس از وارد کردن فشار روی چیپ SB، و ریستارت مادربرد، مادربرد بوق تست زده و تصویر آن نمایش داده شود، این موضوع بیانگر قلع‌مردگی چیست دستگاه است. در صورت نیاز به راهنمایی‌های بیشتر در این باره می‌توانید با کارشناسان ما در مرکز تعمیر لپ تاپ سونی تماس بگیرید.

قلع مردگی چیپ

در صورتی که شما نیز دارندۀ یکی از مدل‌های لپ‌تاپ سونی می‌باشید اما لپ‌تاپ شما به هر دلیلی دچار افت عملکرد یا اختلال در حین کار گشته می‌توانید با حضور در مرکز تعمیرات لپ‌تاپ سونی نسبت به رفع اشکالات آن اقدام نمایید. کارشناسان حاضر در این مجموعه ضمن تعهد به رعایت تمامی اصول مشتری‌مدار، ملزم به رعایت تمامی استانداردهای بین‌المللی در زمینه ترمیم و تعمیر لپ‌تاپ‌های سونی می‌باشند.

مرکز تعمیرات لپ‌تاپ سونی، کادری متخصص و کارآمد از برترین تعمیرکاران این حوزه را به کار گرفته تا شما هموطنان گرامی با یک بار مراجعه به این مرکز، بتوانید هرگونه عیب و نقص موجود در لپ‌تاپ خود را تعمیر و رفع کنید و از مراجعه به مراکز دیگر بی‌نیاز شوید.

رفع قلع مردگی چیپ با BGA ماشین

پیش از پرداختن به روش رفع مشکل قلع مردگی چیپ، ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که قلع مردگی چیپست فقط منحصر به مادربرد نیست. این مورد –یعنی قلع‌مردگی- یکی از بیشترین ایرادات پیش آمده در کارت گرافیک ها نیز هست. در هر حال با بروز این اشکال بهترین شیوه برای رفع آن، استفاده از باندینگ ماشین یا همان دستگاه BGA ماشین است. (نکته: دستگاه BGA ماشین، دستگاهی گران قیمت است.

از همین رو بسیاری از مراکز تعمیر، خرید آن را مقرون‌بصرفه نمی‌دانند و روش‌های دیگری را برای تعمیر مشکل قلع‌مردگی پیشنهاد می‌دهند. توصیه می‌شود برای رفع این اشکال به مراکزی مراجعه نمایید که مجهز به دستگاه BGA ماشین هستند. در صورت نیاز به راهنمایی‌های بیشتر در این باره می‌توانید با کارشناسان ما در مرکز تعمیرات لپ تاپ سونی تماس بگیرید.

رفع قلع مردگی چیپ با هیت دادن

در صورتی که قلع مردگی چیپ مربوط به کارت گرافیک باشد، در برخی موارد هیت دادن چیپ می‌تواند راهگشا باشد. در این شرایط کافی است ابتدا هیتر را در دمای بین 350 تا 450 درجه (بسته به نوع چیپست، اندازه آن و کیفیت برد) تنظیم کرده و به مدت حدود 10 ثانیه به چیپ بصورت چرخشی حرارت دهیم. (نکته: در هیت دادن چیپ می‌بایست از حرارت دادن مستقیم خودداری کرد). پس از این کار، پشت چیپ از زیر برد کارت گرافیک را به همان روش قبلی حرارت دهید تا برد گرم شود.

پس از گرم شدن برد، کلاهک سر هیتر را خارج کنید و از این قسمت به بعد اجازه دهید تا حداکثر گرما به صورت یکنواخت روی چیپست پخش شود. پس از این کار، مقداری مایع فلکسی مرغوب را به وسیله سرنگ زیر چیپست تزریق نمایید و اجازه دهید تا مایع فلکسی به طور کامل زیر چیپست پخش شود. در ادامه، مجدداً روی چیپ را به مدت حدود 1 دقیقه به صورت چرخشی گرما دهید (تقریباً از فاصله نزدیک) تا توپ قلع های زیر چیپ ذوب گردند.

با نوک پنس به یکی از گوشه های چیپ ضربه بزنید به طوری که چیپ تکانی کوچک خورده و پس از جابجا شدن دوباره در مکان خود جاگیر شود. این کار کمک می‌کند تا توپ قلع های مرده مجدداً با گرما احیا شوند و مشکل قلع مردگی چیپ برطرف گردد. در پایان کار، پس از سرد شدن کامل چیپ با تینر 10000 زیر و اطراف چیپ را تمیز نمایید تا اثری از مایع فلکسی استفاده شده باقی نماند.

نکته: در زمان گرما دادن به چیپ، مراقب قطعات ریز SMD موجود بر روی چیپ و اطراف باشید تا به سبب حرارت و فشار باد هیتر بالا جابجا نشوند. برای احتیاط بیشتر می‌توانید از چسب نسوز مخصوص این کار استفاده نمایید. می‌توانید این چسب را از  فروشگاه های لوازم و تجهیزات تعمیرات الکترونیکی موجود تهیه نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی‌های بیشتر در این باره می‌توانید با کارشناسان ما در مرکز تعمیر لپ تاپ سونی تماس بگیرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *