نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

قابلیت HDR 10 در تلویزیون ها

قابلیت HDR 10 در تلویزیون ها

امروزه برای ساخت تلویزیون ها از فناوری های پیشرفته و فوق العاده ای استفاده می کنند تا تصاویر از کیفیت خارق العاده و مناسبی برخوردار شوند. یکی از این قابلیت ها که در چند دهه ی اخیر در تلویزیون ها مشاهد شده است قابلیت HDR است شاید شما نیز در مشخصات تلویزیون قابلیت HDR را مشاهده کرده اید. اما جالب است بدانید که قابلیت HDR نیز انواع مختلفی دارد. HDR 10 نیز جزوه دسته ی قابلیت HDR است. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی را در رابطه با فناوری HDR 10 در اختیار شما قرار دهیم تا هنگام خرید به راحتی و با اطمینان خرید خود را انجام دهید.

قابلیت HDR 10 چیست؟

در سال 2015 با شکل گیری اتحادیه UHD جهت گیری برای ساخت تلویزیون ها دارای نظم و مقرراتی شد به این صورت که هدف این اتحادیه در واقع ایجاد قوانین محکم برای ساخت تلویزیون هاست.

اخرین استانداردی که توسط این اتحادیه ارائه شده است، استاندارد داینامیک رنج بالا یا High Dynamic Range  می باشدو این همان قابلیت HDR است که به تازگی در تلویزیون های نسل جدید دیده می شود. اخرین نسل آن HDR 10 می باشد. نام دیگر HDR 10 گه در بازار شناخته شده است اولترا اچ دی پریمیوم می باشد. این نوع فناوری در تلویزیون های گران قیمت 2015 و برخی از تلویزیون های 2016 یافت می شود.

در حال حاضر برای قابلیت HDR دو فرمت HDR 10 و Dolby vision  ارائه شده است.

HDR 10 فناوری نوین

قابلیت HDR 10 در واقع یک استاندارد آزاد و باز یا open standard در صنعت ساخت تلویزیون می باشد. اما open standard به چه معناست؟ در واقع این قابلیت به معنی این است که به راحتی با وجود این قابلیت می توان برای استفاده عمومی از آن استفاده است و تمام سازندگان می توانند از این قابلیت در ساخت تلویزیون استفاده نمایند.

جالب است بدانید که به خاطر سپاری نام قابلیت HDR 10 کمی مشکل است به همین خاطر روی جعبه یا برگه های تلویزیون ها نام HDR 10 نوشته نمی شود و فقط روی جعبه ی تلویزیون ها نوشته شده است « از قابلیت HDR استفاده می شود». این جمله به تنهایی به معنی پشتیبانی HDR توسط تلویزیون است.

با پیشرفت علم و فناوری ها HDR نیز دچار تحول می شود اما هم اکنون تلویزیون هایی که در بازار مشاهده می شود فرمت HDR 10 را پشتیبانی می کند.

تعمیرات تلویزیون سونی

قابلیت Dolby vision

در کنار قرار گیری قابلیت HDR قابلیت Dolby vision نیز قرار گرفته شده است. با پیشرفت علم ممکن است این قابلیت رقیبی برای HDR شود.

تفاوت های بین HDR10  و Dolby vision به این صورت است که در دالبی ویژن از 12 بیت در هر رنگ ( قرمز، آبی، سبز) استفاده می شود در حالی که در HDR 10 فقط از 10 بیت در هر رنگ به کار گرفته می شود.

جالب است بدانید دلیل نام گذاری HDR 10 همان 10 بیت رنگ است که در این فناوری گنجانده شده است.

چگونه می توانیم قابلیت  4K و HDR را روی PS4 یا تلویزیون تنظیم کنیم؟

اگر می خواهید از قابلیت HDR 10 استفاده نمایید باید صفحه ی نمایشگر تلویزیون شما از رنگ های 10 بیتی استفاده نماید. اما به طور کلی پیش نیاز HDR 10 رنگ های 10 بیتی نیست. به عنوان مثال در برخی از گوشی ها نمایشگر 8 بیتی با قابلیت پخش و اجرای 16 میلیون رنگ قرار دارد. چیپ mDNIe در گوشی های همراه قرار دارد تا محتویات درون گوشی را برای نمایش HDR در نمایشگر 8 بیتی اماده کند.

به بیان ساده تر با وجود قابلیت HDR قطعا دقت رنگ ها بیشتر و به طبع جزئیات نیز بهتر و قوی تر خواهد بود. همچنین در برخی از تلویزیون های LED LCD و تلویزیون های QLED از فناوری جدیدی استفاده شده است تا به راحتی بتواند قابلیت HDR را رندر کند و نتیجه ی مناسب را ارائه دهد.

حرف آخر

وجود این فناوری ها در کنار یکدیگر باعث می شود تا تصاویر را با کیفیت بیشتری مشاهده نمایید و این همان دلیل رقابت بین شرکت های سازنده است که برای تولید صفحه نمایشگر مناسب با یکدیگر رقابت می کنند.

به علاوه بهتر است در هنگام خرید به سراغ تلویزیون های HDR بروید تا با مرور زمان باز هم بتوانید از کیفیت تصویر در هنگام مشاهده ی فیلم ها و ویدئو ها لذت کافی را ببرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *