نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

دلایل تاری عکس های دوربین سونی

تاری عکس های دوربین سونی / در این مقاله، دلایل تار شدن عکس‌ها را آموزش می‌دهیم و برای جلوگیری از گرفتن عکس‌های مبهم چه کاری می‌توانید انجام دهید.  برای رفع عکس های تار باید یاد بگیرید که دوربین سونی خود را کنترل کنید. نمی‌توانید انتظار داشته باشید که عکس‌های غیرشارپ را در فتوشاپ یا با هر نرم‌افزار ویرایش تصویر دیگری رفع کنید. نرم‌افزار ویرایش تصویر می‌تواند به‌طور جزئی عکس‌های نرم را اصلاح کند. اما اگر تصویر شما بسیار تار باشد، بهبود قابل توجهی نخواهید دید.

چرا عکس های DSLR من تار هستند؟

عکس‌های DSLR یا هر دوربین سونی دیگری به چند دلیل ممکن است تار باشند. رایج ترین مشکلاتی که باعث تار شدن عکس ها می شود عبارتند از:

  • تمرکز ضعیف
  • حرکت سوژه
  • حرکت دوربین سونی

دلایل کمتر رایج اما مرتبطی که می‌پرسید چرا عکس‌های من تار هستند عبارتند از:

  • ISO خیلی بالاست
  • عکس خیلی بزرگ شد
  • کیفیت لنز ضعیف
  • مشکلات فوکوس خودکار
  • لنز خراشیده یا نجس است

دانستن اینکه چرا عکس های شما تار هستند یک چیز است. دانستن اینکه برای رفع عکس های تار چه کاری باید انجام دهید چیز دیگری است. در بیشتر موارد، آنطور که بسیاری از عکاسان جدید فکر می کنند، آسان نیست. شما واقعا نمی توانید یک تصویر تار را تعمیر کنید.

مهم نیست که چه چیزی باعث تار شدن عکس شما شده است، نمی توانید آن را با فتوشاپ یا هر برنامه یا برنامه دیگری برطرف کنید. راه رفع تاری عکس ها این است که یاد بگیرید آنها را بدون تار بگیرید.

با هر مشکلی راه حلی وجود دارد. پس لطفاً به خواندن ادامه دهید زیرا دلایل تار بودن عکس‌های شما را توضیح می‌دهم و چگونه می‌توانید یاد بگیرید که عکس‌های شارپ دوست‌داشتنی بگیرید.

عیب‌یابی دوربین عکاسی سونی چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنیم مقاله « عیب یابی برای عکس های تار شما » را مطالعه کنید.

تاری عکس های دوربین سونی
تاری عکس های دوربین سونی

تصاویر تار ناشی از فوکوس ضعیف

عکس‌های خارج از فوکوس احتمالاً رایج‌ترین نوع عکس‌های تار هستند. تمرکز ضعیف ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد:

  • قبل از اینکه لنز به طور خودکار فوکوس شود، شاتر را فشار می دهید
  • شما روی موضوع اصلی ترکیب خود تمرکز نکرده اید
  • سوژه شما بعد از فوکوس حرکت کرد
  • شما بعد از تمرکز حرکت کردید

هنگام عکس گرفتن خیلی عجله نکنید. وقت گذاشتن بسیاری از جنبه های عکاسی شما را بهبود می بخشد. فشار دادن خیلی سریع و خیلی سخت روی شاتر می تواند باعث تار شدن تصاویر شود.

همانطور که دکمه شاتر را فشار می‌دهید، تا حدی مکث کنید. این عمل به طور خودکار لنز شما را فوکوس می کند. تلاش برای کار خیلی سریع ممکن است به این معنی باشد که لنز فوکوس نمی‌کند یا روی مکان نامناسبی تمرکز می‌کند.

قبل از اینکه دکمه شاتر را تا انتها فشار دهید، وقت بگذارید و مطمئن شوید که لنز شما فوکوس می کند. این اولین قدم برای یادگیری نحوه گرفتن عکسی است که تار نباشد.

هنگامی که لنز خود را فوکوس می کنید، ممکن است کل ترکیب بندی شما واضح نباشد. گاهی اوقات بیشتر مواردی که در کادر شما وجود دارد تار و سوژه شما واضح خواهد بود. در مواقع دیگر، سوژه شما و بیشتر مواردی که اطراف آن را احاطه کرده است، فوکوس واضحی خواهند داشت.

میزان وضوح عکس شما به طور قابل قبولی به عنوان عمق میدان (DOF) شناخته می شود. این یک اصطلاح رایج در اصطلاحات عکاسی است و برای درک مهم است.

عواملی که بر DOF تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • تنظیم دیافراگم
  • انتخاب لنز
  • فاصله دوربین سونی تا سوژه
  • با توجه به فاصله پس زمینه
  • اندازه سنسور دوربین سونی
تاری عکس های دوربین سونی
تاری عکس های دوربین سونی

درک تاری و عمق میدان (DOF)

هنگامی که لنز خود را به صورت دستی یا خودکار فوکوس می کنید، هر آنچه در کادر شما باشد و به همان فاصله از دوربین سونی شما باشد واضح خواهد بود. چیزهایی که در کادر شما نزدیک‌تر یا دورتر از دوربین سونی شما هستند ممکن است واضح نباشند. این بستگی به DOF دارد.

با استفاده از یک لنز زاویه باز با دیافراگم باریک (عدد f/stop بالا) و فوکوس روی سوژه‌ای که دور است، DOF عمیق است. بیشتر، اگر نه همه، تصویر در فوکوس خواهد بود.

انتخاب یک لنز بلند و استفاده از دیافراگم باز (عدد f/stop کم) و فوکوس بر روی سوژه ای نزدیک به شما باعث ایجاد عمق میدان کم می شود. سوژه شما واضح خواهد بود، اما بیشتر تصویر تار خواهد بود.

میزان تاری به این متغیرها بستگی دارد. هر چه بیشتر تمرکز کنید، DOF کم عمق تر است. هرچه سوژه شما از پس‌زمینه دورتر باشد، پس‌زمینه تارتر به نظر می‌رسد. لنزهای بلندتر باعث تاری بیشتر می شوند زیرا DOF کم عمق تر است. هرچه تنظیم دیافراگم شما بازتر باشد (در هر لنزی)، تاری بیشتر رخ می دهد.

اگر به عکاسی با گوشی خود عادت کرده اید، مشکل فوکوس زیادی نخواهید داشت. سنسور گوشی بسیار کوچک است. این بدان معناست که عکس هایی که می گیرید بیشتر در فوکوس خواهند بود.

هر چه سنسور گوشی یا دوربین سونی کوچکتر باشد، عمق میدان بیشتر است. به همین دلیل است که برخی از تلفن‌ها دارای تنظیمات «پرتره» ویژه برای محو کردن پس‌زمینه تصویر هستند. اندازه فیزیکی حسگر در گوشی به این معنی است که در غیر این صورت دریافت پس‌زمینه تار بسیار دشوار است. تنظیمات پرتره تقلید می کند که چگونه یک دوربین سونی با سنسور بزرگتر یک پس زمینه تار ایجاد می کند.

آموزش تعویض پایه لنز دوربین سونی

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *