نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پ145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ – تماس: 66097851 (7 خط), 66030825 -021

دفتر مرکزی: 66097851     مرکز تعمیرات: 66097859      شعبه شرق :77978135   شعبه هفت تیر: 88836102   شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب 44153186  شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انواع دستگاه جوش

آشنایی با انواع دستگاه جوش

منبع تغذیه جریان الکتریکی لازم را برای قوس الکتریکی فراهم می‌کند. این جریان ممکن است متناوب یا مستقیم (دائم) باشد. در ابتدا فقط از جریان مستقیم DC استفاده می‌شد. چون با جریان متناوب مشکل عدم پایداری قوس وجود داشت که بعداً این شکل به کمک افزودن ترکیبات مناسب در پوشش الکترود برطرف شد. بدین ترتیب هر دو نوع منبع تغذیه قابل استفاده‌اند. هر چند بر حسب امکانات استفاده یکی از این دو منبع جریان الکتریکی بر دیگری می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد.

دستگاه جوش اینورتر

انواع مولدهایی که در جوشکاری از آنها استفاده می کنند

1- رکتی فایر

مولدی است که در آن جهت جریان یک سویه یا یک طرفه می‌شود و همانطور که می‌دانید جهت جریان در جریان متناوب AC در کشور ما دارای فرکانس 50 هرتس می‌باشد.

2- ترانسفورماتور

ترانسفورماتور دارای یک سیم پیچ اولیه و یک سیم پیچ ثانویه و یک هسته است. ما در جوشکاری به ولتاژ پائین حدود 10 تا 50 ولت و شدت جریان بالا حدود 50 تا 400 آمپر نیاز داریم این کار توسط ترانسفورماتور که با جریان AC کار می‌کند انجام می‌گیرد.

این دستگاه‌ها با ورودی برق سه فاز؛ جریان  مستقیم (DC) مناسب برای جوش؛ برش و کوجینگ انواع فلزات ( آهنی و غیر آهنی ) را ایجاد می‌نماید.

تغییرات جریان مستقیم توسط سیستم کنترل رآکتورهای اشباع انجام می‌شود، سیستم کنترل راکتور اشباع سیستمی است متشکل از سلف‌هایی که در مسیر خروجی هر فاز ترانسفورماتور اصلی قرار می‌گیرند و یک بوبین که هسته‌های این سلف‌ها را احاطه می‌کند .تغییر جریان خروجی بوسیله یک رئوستا که ولتاژ متغیری را به دو سر بوبین مذکور اعمال می‌کند انجام می‌گیرد. در این سیستم قطعات آسیب‌پذیر وجود ندارد؛ در نتیجه باعث می‌شود دستگاه‌ها دارای استحکام بسیار زیادی بوده و در شرایط بد آب و هوایی و وضعیت نامطلوب در نگهداری بسیار مقاوم باشند.

در صورتی که نیاز به آمپراژ بالاتر باشد می‌توان دو یا چند دستگاه از این نوع را با یکدیگر موازی نمود. بدین منظور ترمینال‌های مثبت دو دستگاه را با یک کابل جوش مناسب و ترمینال‌های منفی را با کابل دیگری به هم وصل می‌کنند. سپس رئوستاهای تنظیم کننده جریان هر دستگاه را روی یک عدد تنظیم می‌کنند، در اینصورت دو برابر هر یک از دستگاه‌ها را خواهید داشت.

3- دینام

ژنراتوری می‌باشد که محور آن توسط یک موتور الکتریکی می‌گردد و سبب ایجاد جریان DC می‌شود.

4- ژنراتور

تولید کننده جریان DC  است.

ژنراتور الکتریکی

این دستگاه جریان برق را برای جوشکاری افزایش می‌دهد و به همین دلیل مولد می‌باشد.

ژنراتور احتراقی

تمام ویژگی‌های آن همانند ژنراتور است فقط با این تفاوت که انرژی مورد نیاز را از طریق بنزین یا گازوئیل تامین می‌کند. سر و صدای زیاد و آلودگی محیط زیست از معایب و مشکلات این‌گونه دستگاه ها است که استفاده آنها را در پروژه‌های ساختمانی شهری محدود می‌کند.

5- موتور جوش

ژنراتوری است که محور آن توسط یک موتور الکتریکی می‌گردد و جریان DC یا AC می‌دهد.

6- اینورتر

نسل جدید دستگاه‌های جوشکاری است. برخی از این دستگاه‌ها با هر دو جریان متناوب و مستقیم کار می‌کنند و برخی دیگر صرفا با جریان مستقیم DC کار می‌کنند، این دستگاه‌ها با توجه به وزن کم و جوش باکیفیت در اکثر کارهای آهنگری کاربرد دارند .

توصیه: با توجه به اینکه در این دستگاه‌ها به‌جای هسته‌های آهنی از مدارهای الکترونیکی استفاده شده لازم است اول اینکه در خرید، دستگاهی مناسب از لحاظ کیفیت تولید و وجود قطعات و لوازم یدکی آن خریداری کنید و دوم در زمان استفاده به ظرفیت کاری که به‌صورت درصد % روی دستگاه نوشته شده توجه کنید.

انواع دستگاه جوش اینورتر

در بازار معمولاً سه نوع اینورتر موجود است؛ اینورترهای اروپایی با نرخ یک میلیون به بالا که اگر اصل باشند دستگاه‌های بسیار خوبی هستند. اینورترهای ایرانی و ترکیه‌ای و چینی که به ترتیب کیفیت دستگاه‌های ایرانی به نسبت بهتر است، دستگاه‌های ترکیه‌ای شرکتی نیز در سطح خوبی هستند اما دستگاه‌های چینی یا اصطلاحاً زیر زمینی بعد از مدتی کار یا کارکرد سنگین یا طولانی برد الکترونیکی آنها می‌سوزد و غیرقابل استفاده و تعمیر است.

روش محاسبه سیکل کاری دستگاه‌ها که بر روی دستگاه جوشکاری نوشته شده مثلاً سیکل کاری 40% یعنی اینکه در هر 10دقیقه 6 دقیقه کار و 4 دقیقه دستگاه روشن باشد ولی جوشکاری با آن صورت نگیرد.

اینها انواع دستگاه اینورتر جوشکاری هستند و شاید در آینده انواع دیگری از دستگاه‌های اینورتر جوش ممکن است بیاید به بازار که مشخصات آنها هم بعداً خدمت عزیزان و همکاران علاقمند ارائه خواهد گردید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *